Jag använder mig av vanliga människor i min konst…

Ja, så sa hon. Den kvinnliga konstnären Nathalia Edenmont i Nyhetsmorgon igår. Jag använder mig inte av modeller i mina bilder, för jag tycker inte att jag får fram själen då. När de kommer hit till min studio är de först lite glada, uppåt, skämtsamma, men sedan blir de allt tröttare och tröttare. Många bilder tas, men det är bara den näst sista bilden som blir bra och bara den sista bilden som blir riktig konst. Ungefär så uttryckte hon sig.

Vanliga människor kan också förmedla konst. Den kanske bara tar lite längre tid. Kanske är det just det vi tränar oss på varje dag här på den skrivande bloggen – många försök kan leda till något bra och ibland lyckas någon göra ett konstverk. Orden sitter. Känslan. Själen. Det är inget fel att vara vanlig – det kan tvärtom vara det mest äkta som finns…  

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag använder mig av vanliga människor i min konst…

  1. Tummelunsen skriver:

    Så sant, håller med dig om att det mest äkta är den som är naturlig – en helt vanlig människa…Må väl! / Tummelunsen

    • Britta skriver:

      Hon fotade fantastiska bilder – så hon kanske har en metod som fungerar. Det var ett fascinerande reportage. Må gott!

  2. Epazote skriver:

    att vara äkta är det ärligaste som finns, det är bra om det samtidigt är det som är det vanliga.tack för tycket om min goa sonson.

  3. Filosophia skriver:

    Låter som ett fint reportage…jag önskar att det fanns mer sådana tankar hos människorna!KRAM

Kommentera

