Mediadrev – bloggdrev…

De senaste dagarnas turbulens på den här bloggen har hos mig lämnat en fadd eftersmak. Jag funderar över hur människor beter sig mot andra. Inte för att jag är något helgon – jag har mitt bagage att leva med, men funderar vidare över hur man kan kalla personer än det ena och än det andra i all oändlighet och kanske vara nöjd över det? I skydd av anonymiteten kan visst vad som helst slippra ut.

Jag ger mig inte ut i något bloggkrig, men betänk att ett skrivet ord står där för alltid. Vad som är skrivet fastnar på något sätt. Vem vinner ett bloggkrig eller vem vinner ett krig över huvud taget? Kontentan blir en mängd av sårade personer, en del ger upp, en del fortsätter att jaga nya offer. Vad är meningen med det hela?

Det är samma fenomen som gör mobbare till att utse offer, samma fenomen som triggar igång mediadrev. Sänka den som sänkas kan och faktiskt borde vuxna människor kunna bete sig på ett mera moget sätt.

Alla har vi en bakgrund, alla har vi varit små och på vägen ut till vuxenlivet står vi oskyddade. Det är många som fått törnar på vägen, sår som blir ärr och ibland kliar och svider de. Vad som känns jobbigt för en del kan andra ta med en klackspark. Det är erfarenheterna som kliar, akilleshälarna och de ömma punkterna.

Det känns fruktansvärt tråkigt att det ska behöva vara så här…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Mediadrev – bloggdrev…

  1. Lilla Anna skriver:

    Fina ord.. ledsamma men fina.. För visst är det tråkigt att människan är sån.

  2. Bokmalen skriver:

    Tumme, Britta, för ditt inlägg. Jag tycker att det har varit väldigt obehagligt den senaste tiden här på bloggen. Mobbade mobbar mobbare och tvärsom. Hårda och hemska ord som för alltid finns på pränt i en människas inre. Ett inlägg kan raderas men inte det sår som det gjort inne i en annan människa.

    • Britta skriver:

      Tack Bokmalen! Ja, det känns för trist att det ska behöva vara så här. Debatt är en sak – men angriparmentaliteten gör mig illa till mods. Ha en fin kväll:-)

  3. Törnråza skriver:

    Visst är det förbannat tråkigt och en fadd smak får nog alla förutom de som är här i ett syfte.Men samtidigt visar det på att vi trots allt bara är människor.

    • Britta skriver:

      Visst har vi människor en del primitiva känslor och beteenden, det är mänskligt, men samtidigt finns det vissa spelregler som det är bra att hålla sig till. Jag tror exempelvis inte att det på en arbetsplats skulle fungera att kalla varandra de tillmälen som används här ibland. Och då kan man fundera över varför man tar sig rätten att göra det här?

  4. Islandsmamman skriver:

    Tumme!

  5. Törnråza skriver:

    28 april 2010, kl 21:11Och varför tror du folk är så dumma så de inte fattar att det finns spelregler?Och vems spelregler gäller, dina eller mina?Det går alltid att intellektualisera saker.Verkligheten och människor är oftast något helt annat.Det är mina erfarenheter åtminstone.Jag förstår inte heller de som är här för att hata.Men bara för man blir arg och upprörd över något så betyder det inte att man är här för att trakassera och hata folk.Vad som är personliga påhopp för JUST DIG.Kanske inte är det för mig, osv.Alla kan inte vara födda retoriker och ska de då inte kunna få ett ord med?95% av bloggarna på AB tar sig själva på HIMLA stort allvar, utan att de har minsta anledning till det.Tolerans är också något man har på en arbetsplats.

    • Britta skriver:

      Det kanske är som du skriver att ibland uttrycker man sig fel helt enkelt och att meningen är egentligen inte att vara elak, utan mera att man använder fel ordval och sedan ger det ena det andra. Ibland önskar jag att människor kunde skriva ”förlåt, det var inte meningen att skriva så, eller ursäkta om jag tog i” eller vad som helst. Det är lätt att ordkrig trappas upp och kanske blir det till slut en höna av en fjäder. Att blogga är ju en slags hobby, som man bara vill få lite trevlig avkoppling av. Ha det gott. Hoppas du får en trevlig helg:-)

  6. Deckargunnar skriver:

    Trist med sånt här är allt jag kan säga.som tur är så brukar det blåsa över efter ett tag.Önskar Dig en trevlig Valborgsmässohelg!

  7. Filosophia skriver:

    Ja jag håller med dig. Och jag tycker man ska försöka välja att ha en ”mjuk” hållning på bloggen och i möjligaste mån undvika hårda och sårande ord. Man vet ju aldrig hur hårt det tar när man skriver något till en människa man aldrig träffat.KRAM på dig och skön Valborg!

    • Britta skriver:

      Kram själv! Nej, jag förstår inte vitsen med att vara elak, kanske är det för en del bara en lek med ord och att provocera är ett slags tidsfördriv.Du provocerar i alla fall inte. Kloka Filoshophia – ha det så gott i helgen…:-)

Kommentera

