Det svenskaste av svenska…

Sverige. Mitt fosterland. Idag är det den svenska nationaldagen. För mig är den svenskaste av blommor Prästkragen:
Prästkrage.gif

Jag kunde plocka dem på min sommaräng – utanför huset där jag föddes och växte upp…

B.jpg

Jag plockade och plockade och för varje blomma lossade jag försiktigt på bladen och mumlade tyst för mig själv: Älskar, älskar inte. Älskar, älskar inte. Hur många gånger resultatet blev ”älskar” har jag glömt, men fortfarande minns jag kärleken till den plats där himlen alltid var oskyldigt blå…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det svenskaste av svenska…

  1. Andromeda skriver:

    Nationaldagen bryr jag mig inte mycket om men jag tycker ditt inlägg är väldigt fint skrivet så jag gav det min tumme. Kommer att tänka på när jag i min tidiga ungdom plockade bladen från prästkragar på det sätt du skriver om. Blev resultatet älskar inte tog jag en ny och jag fortsatte tills det blev älskar… 🙂 Ha en underbar kväll!

    • Britta skriver:

      Nej, Nationaldagen känns inte som en nationaldag – Midsommarafton är väl den dag/kväll svenskar vill fira och gör det också på egen hand, utan att det krävs organiserat firande från stat och kommun:-)Tack för tummen och ha en lika fin kväll som du önskar mig!

  2. Hanna hmm skriver:

    Vad fint berättat!!!! På något sätt hamnade jag tillbaka i tiden när man plockade upp en massa små stenar och kastade upp i luften och sa ” Hur många barn får jag när jag blir stor?”… och det antalet man fångade så många barn skulle man få…. Det hör ihop med sommar och prästkragar för mig!

    • Britta skriver:

      Tack Hanna!Ja, sagor och lekar fyller en viktig funktion i barns liv; en slags förberedelse på livet som kommer. Stenleken, den minns jag också – tänk att barn på helt olika håll – leker precis likadana lekar…Ha det gott:-)

  3. Filosophia skriver:

    Underbart! Vad vackert där är! KRAM

Kommentera

