Mera om bröllopet…en kort utvärdering…

Jag har ännu inte smält att jag satt en hel dag och tittade på ett prinsessbröllop i en slags masspsykosstämning som gick ut över hela landet. Ja, det var vackert; ja, jag grät – men sedan då? Vad var det som gjorde att jag inte kunde sluta titta på denna Svensk Damtidnings levande parad? Studerade klänningarna, nickade belåtet för mig själv när jag såg något tjusigt, förfasade mig när jag lade märke till baraxlade kamouflagetält, smälte och flöt ut som en het klick smör i en stekpanna i soffan när Björn och Agnes sjöng duett i kyrkan. Allt var The ultimate weeding-story. Romantik, kärlek och vibbar av ”och så levde de lyckliga i alla sina dagar”. Victoria räddades från skräcken om glasberget, prinsen hittade henne med bara en glassko…

Förlåt mig Kungen, men jag fick myrkryp i benen när du gav rosen till din ”tillgivna hustru” som stått ut med dig ännu ett år. Jag vet, det behöver inte vara ett spel för gallerierna, men ”tillgiven”? 

Bröllopet var måndagens fikasnackis på jobbet. Vi kom fram till att BP:s Svanberg skulle behöva gå i retorikkurs hos Daniels pappa.

Jag vet vad som höll mig trollbunden – kärleken. Det har funnit andra gånger jag suttit klistrad framför TV:n också: ”Love actually” är en toppenrulle och ”Borta med vinden” ett kärleksdrama utan dess like; bara hälften så lång som Bröllopet, men lika välregisserad.

Sagoböckerna som slagit blå dunster i varenda flickunge – och gör det än idag – IRL – på TV:-) Och så levde de lyckliga i alla sina dagar? 

Vi får hoppas det…

  
love2.jpg

Borta.jpg

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Mera om bröllopet…en kort utvärdering…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag undrar också varför alla går i stå över detta…Jag läste i en blogg nyligen att en tjej som växt upp med Daniel, för några år sedan anklagade honom för att mobbat och slagit henne under flera år…OM detta stämmer och han är farlig, vad kan Prinsessan göra då? Om han börjar slå henne med? Hon kommer ju aldrig att kunna skiljas…Inte som hon slagits för att få honom…Hemikramar!!

    • Britta skriver:

      Fler som inte kan sova?.-) Ja, vi får ändå hoppas att Daniel är en snäll och reko kille. Nu ska jag försöka hinna sova en timme innan väckarklockan ringer…Ha det så gott!

  2. Andromeda skriver:

    Borta med vinden är nog den ultimata kärleksfilmen. Det går inte att låta bli att fälla tårar när man ser den. Det är nog vår dröm om den eviga stora kärleken som får oss att frossa så som många av oss gjort. Jag tittade inte på tv på kvällen så jag såg inte när kungen gav en ros till sin drottning. Hon är nog den som räddat vårt kungahus från att gå under. Bröllopet i lördags verkar ha varit synnerligen välregiserat. Allt var som jag kunde se det helt perfekt… Önskar dig en skön kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Det var helt perfekt:-) jo, Silvia har varit outstanding och prinsessorna har hennes skönhet. Det var som den värsta feel-good filmen! En hel dag. Jag var till och med lycklig dagen efter! Ha det gott! Kram

  3. Arrami skriver:

    …lyckades ta mig igenom ”Borta med vinden” i bokform som tonåring…den var bättre än filmen, även om filmen är en romantisk klassiker! ;-)Ha en skön Midsommar! 😉

    • Britta skriver:

      Här har du en till som lyckades:-) Läste boken innan jag såg filmen – och jag håller med dig i din bedömning; boken var bättre än filmen, som brukligt är. Önskar dig också en jättefin Midsommar! Britta

  4. kyrksyster skriver:

    Läste också boken i tonåren. Filmen har ju reducerat historien till Rhett Butler punkt ungefär. I boken är det mer komplicerat än så.Sanningen och säga såg jag också en hel på TV i lördags…… tar nog och rebloggar för att lägga ut mina tankar

  5. Kao skriver:

    Hoppas de blir lyckliga. Jag såg en snutt bara, hade annat att gör a som var viktigare. Egentligen är ALLT annat viktigare :-)Borta Med Vinden tror jag kanske att jag såg som tonåring, men är inte 100 på det. Men de var ju tjusiga. Särskilt hon.Ha det gottKao

    • Britta skriver:

      Jag trodde också att allt annat var viktigare än ett prinsessbröllop, men jag överraskade mig själv lite. Det var så mycket ”feel good” att jag inte kunde släppa taget:-) Må gott Kao!

  6. Anna skriver:

    Denna utvärdering var en mycket god sådan, anser jag.Och jag förstår inte riktigt vari problemet ligger för en del – självklart kan man röras och känna sympati för brudparet, även om man är republikan egentligen (vad jag själv är vet jag inte än).

    • Britta skriver:

      Glädje och lycka kan man känna när man ser ett prinsessbröllop, utan att för den skull behöva vara fullblodsrojalist. Sedan väcker det minnen osv och man blir berörd helt enkelt. Vi matas med så mycket annat elände dagligdags och att få sväva på små moln en hel dag – är nog rena rama medicinen. Förra gången jag var riktigt lycklig då jag tittade på TV var nog fotbolls-VM 1994…:-) och då är jag ingen fotbollsspelare

  7. BeBest skriver:

    Jag började läsa boken. Storknade i tristessen och skaffade biljetter till filmen när den gick som någon slags sommarrepris. Jag har inte den minsta aning om hur den slutade trots att stolarna var förbannat obekväma att sova i.Och det häringa bröllopet har jag inte ägnat många minuter åt men det är förmodligen bra att det är gjort nu, så det kan bli lite vardagsordning på torpet igen.:O)

    • Britta skriver:

      Det gäller att ha tålamod med tegelstensromaner. Hon skrev en bok Margareth Mitchell och det var ”Borta med Vinden”. Ja, man kan bli lite less på allt bröllopsprat. Ha det så gott!

Kommentera

