Brittas Midsommarbrev 2010 – Glad Midsommar önskar jag er!

 Midsommarbrev 2010

Mid.jpg

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dig
 
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej

Jag plockar smultron vid vägen kant
och trär sen upp dem på strån
Det killar så skönt under foten min,
jag känner gruset med tån.

Den svenska naturen är helt enkelt underbar med de klara färgerna, fräschören, det enkla och vackra. Doften av svensk sommar är en blandning av sand, sol, vatten och torrt hö. Så många somrar den kittlat mina barfota tår och svept genom lakan ute på tork, fått flaggor att vaja och stråna på ängen att sakta bölja fram och tillbaka.

Jag är alltid optimist om Midsommarvädret och tror i det längsta att det kommer att bli en strålande afton med ljumma vindar, magi och mystik; att skogsrået som styr över skogen och djuren ska komma trippande på tå och älvor ska dansa i gräsets dagg till tonerna av Näckens fiolspel vid den strida bäcken. Jag undrar om jag läste för många sagor när jag var liten…men det finns en saga som skulle kunna passa en Midsommarafton och det är sagan om Nalle Puh:

”Och han föreställde sig, hur han skulle säga till Puh: Har du nånsin sett så mycket regn, Puh?

och Puh skulle säga:

Är det inte hemskt, Nasse? och Nasse skulle säga: Jag undrar, hur det ser ut åt Christoffer Robins håll? och Puh skulle säga: Det skulle inte förvåna mig, om Kanin vore halvt dränkt vid det här laget. Det skulle ha varit riktigt roligt att prata så där, och det var verkligen ingen vidare mening med att uppleva intressanta saker som översvämningar, om man inte fick vara två om dem.”

Ja, hur nu än vädret blir – så är det alltid trevligare att vara två vid exv en översvämning. Att plocka av sig strumpor och skor och känna gruset med tån –  och äta smultron på strån…

En trevlig Midsommar önskar jag er! Britta

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

