Sommar, strand och P1…

Vi var ute tidigt idag – lagom till P1:s ”Kropp och själ”. som idag handlade om barndomen. Flertalet manus som skickas in till förlag handlar just om barndomen – den lyckliga, den smärtsamma eller den som man glömde och nu försöker komma ihåg. Att gå i terapi och försöka bena ut något kan hjälpa i vissa fall, vissa saker kan vara smärtsamma och behöver få pratas om. De största gåtorna kan vara någon förälder – varför blev det så? Varför var hon eller han på det viset? Författaren Magnus (?) som berättade om sin tre utgivna böckers som kommit till efter han gått i terapi.

Sedan kom programmet ”Det sista ägget” om kvinnor runt 50, bitterrynkor och är man fulast vid 50? De flesta skilsmässor görs på initiativ av kvinnorna. Som något i stil med detta, en man i programmet sa ”kvinnor håller sig yngre längre än vad män gör. Män blir feta och stillasittande och sitter bara och drömmer om livet runt 20” vidare ”jag har sett mina vänners förhållanden och att de varit på väg att gå isär, men när kvinnan säger att det är nog och drar, har inte mannen sett det komma, fast jag har gjort det”. Kvinnor behöver trygghet mitt i livet, men inte män – sedan kommer männens trygghetsbehov och kvinnans minskar.

En kvinna berättade om en väninna som levt ett glamouröst liv, fotomodell, rest, sett sig om i världen – och nu efteråt hade de träffats och väninnan hade sagt; tänk alla år jag reste omkring, jag var jättesnygg, livet lekte, men allt jag kunde tänka på var att jag hade fula knän – så synd att jag gjorde det…

Det kommer en tredje och fjärde del också – och i morgon (tror jag att det var) handlar det om ”Överflödiga män och infrusna kvinnor”.

Stranden.jpg

Dagens bild från stranden….

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sommar, strand och P1…

  1. sarahmara skriver:

    Åh, vilken fin strandbild!!! Vi har inte varit iväg till stranden än, men jag får längtan dit när jag såg bilden här!!! Lät spännande innehållet i radioprogrammet!. Förstår kvinnan som gått och helt i onödan kastat tid på att tänka på att hon har fula knän!!!. Men jag tror det är vanligt. Blir vi människor någon gång helt tillfredsställda och nöjda med oss själva??solig kramiz

    • Britta skriver:

      Det är lätt att vara självkritisk, men man borde kanske försöka fokusera mera på det som är bra hos en själv än att hitta det som man tycker är dåligt. Ja, det är skönt att ligga på stranden – och vackert…ha det så gott Sarah!

  2. Ewa. skriver:

    Oj vad vackert vilken härlig strand =)) Hoppas du haft en kanondag =)Stor Kraam

    • Britta skriver:

      En härlig dag med mycket sol..:-) det är så skönt att bara vara, göra det man känner för. Sitta uppe alldeles för länge – se gamla filmer på TV… Hoppas du får en kanondag imorgon!

Kommentera

