Elin 13 år tog sitt liv…

Vi körde till IKEA idag och på hemvägen lyssnade vi på ett dokumentärprogram i P1 ”Mitt sorgliga liv” om Elin 13 år som inte orkade leva längre. Titeln var tagen från hennes dagbok. Elin rymde från behandlingshemmet hon var inlagd på och hängde sig i ett träd. Hon var 13 år och orkade inte leva längre.

Allt började när hon var sex år och utsattes för sexuella övergrepp av mammans sambo. Mamman som tidigare varit med om en bilolycka var sjuklig, hade flera barn och allt blev kaos. Elin och hennes lillebror fick komma till ett familjehem. Mannen i familjehemmet var våldsam och trots anonyma anmälningar till socialtjänsten gjordes ingen riktig utredning. När mamman kände sig tillräckligt frisk ville hon ha tillbaka sina barn, men då blev det stopp. Socialtjänsten ansåg att hon inte kunde ta hand om barnen och fast placeringen gjorts frivilligt av mamman – kunde hon inte få tillbaka sina barn när hon till slut orkade igen. I rapporterna som skrevs på socialen kopierades fd utlåtanden till nästa rapport och ingen utredde, ingen tog Elins situation på allvar.

Hon fick byta skola flera gånger och till slut hamna på behandlingshemmet Carls Bobergsgården. Hon hamnade i en korriodor med sex pojkar. Där blev hon misshandlad och tvingades utföra sexuella handlingar.

En flicka läser Elins egna ord från hennes dagbok i programmet. Mitt sorgliga liv.

När Elin dog hade hon 49 blåmärken på kroppen, skärsår i handlederna och ingen tillit till vuxna. Ingen som lyssnade, ingen som brydde sig om, som lät henne bli sexuellt utnyttjad, slagen och totalt utlämnad. Hennes enda tröst när hon var i familjehemmet var att ofta ringa hemma till hennes mamma och syster, men kvinnan i familjehemmet klagade hos socialen och efter det fick hon bara ringa till sin mamma en gång i veckan.

Vi sitter i bilen och lyssnar och allt blir tårögt. Carls Bobergsgården fick stänga ned verksamheten – men betänk att det här hände 2009, i myndigheternas Sverige där människor blir ”klienter” i en fyrkantig värld utan den allra minsta inlevelseförmåga…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5094669.ab

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Elin 13 år tog sitt liv…

  1. Lindalou skriver:

    Jag tror jag såg på tv om det fallet. Kanske Uppdrag Granskning för ett bra tag sedan. I vilket fall som helst är det så sorgligt och så hemskt att ingen lyssnade på henne, ingen SÅG henne. Man blir verkligen ledsen…

  2. lilla m skriver:

    13 år!! herregud, bara tretton år.. gör ont i mig att läsa det du skriver.. då skall man inte ha behöva upplevt ens en bråkdel av vad denna stackars flicka fick uppleva…(eller det skall väl ingen nånsin.. men du förstår hur jag tänker hoppas jag..) jag tänker på min (o än så länge helt oskyldiga) lilla tioåriga flicka som ”just” ätit popcorn o tittat på film, vars värsta tanke är att ”nej jag vill inte ha potatismos till middag” …precis så som det skall vara för små flickor.. måste gå o krama om henne nu.

  3. Arrami skriver:

    …ytterligare en förlorad själ…det är så outsägligt sorgligt!

    • Britta skriver:

      Det är outsägligt sorgligt och egentligen finns det inga ord som kan beskriva hur sorgligt det är. Kram min vän…

  4. sarahmara skriver:

    Jag ryser och blir tårögd…. en sån oskyldig liten flicka. Att få utstå sånt det äcklar mig, och att hon valde att ta sitt liv…så jättetragiskt!. En fin tjej som saknas i samhället! Jag hoppas på ett hårt straff!! Jag tummar för att du tar upp detta och jag skänker flickan en fin tanke!!!kramizar

    • Britta skriver:

      Ja, det är grymt att barn ska bli behandlade så här och inte se någon annan utväg i livet än den Elin gjorde.Kram Sarah – hoppas du har en fin sommar…

  5. Deckargunnar skriver:

    Så ung o ingen att vända sig till för stöd. Här har samhället inte fungerat. Måste finnas nåt sätt att upptäcka dessa förtvivlade ungdomar i tid.———————Jag har länkat i min blogg till din svalbild.Det har blivit några nu.Det är bara jag själv som ännu inte lyckats men det ska väl gå att kirra.

    • Britta skriver:

      Absolut – och i yrken där det verkligen krävs att kunna se och möta människor borde det finnas proffs..(Lycka tlll med svaljakten:-) min blev ju väldigt liten på bild, men jag lovar, det är en svala!

  6. Filosophia skriver:

    Så fruktansvärt sorgligt och en stor skandal för vårt samhälle. Stackars lilla Elin! Bra att du tar upp det!Kram på dig Britta 🙂

    • Britta skriver:

      Ja, jag håller med dig – det är en skandal för vårt samhälle. Det borde inte kunna hända helt enkelt. Kram!

  7. Islandsmamman skriver:

    :-(Alla dessa barn som far illa.

  8. lillhulk skriver:

    Det är vansinnigt tragiskt. Jag är ordlös

    • Britta skriver:

      Ja, det är tragiskt. Barn borde få vara barn; leka kurragömma, ha roligt, vara lyckliga och känna av en problemfri tillvaro…

  9. Codliver skriver:

    Jaa, det där minns jag så väl. Det är en skandal att barn ska behöva ha det så här. fara illa – bli omhändertagna – fara illa igen och till slut inte orka leva längre.Det är et misslyckande för hela samhället.

    • Britta skriver:

      Hennes lillebror beskrev frustrationen när en kvinna från socialtjänsten skulle prata med honom och han sa till henne; Det är ingen idé, du pratar ju bara med fönstret…(inte med mig). När Elin rymde från behandlingshemmet for personalen ut på kvällen för att leta efter henne. När de inte fann Elin for de hem och sov. Först morgonen därpå larmades polisen. Nej, man tror inte det är sant…

  10. kyrksyster skriver:

    Gråter…

  11. HEMIMAMMA skriver:

    läser med gråten i halsen….Känner så med henne, hur hon måste ha mått…det river upp gamla egna sår…

    • Britta skriver:

      Det är inte lätt att vara liten och att behöva försvara sig inför vuxenvärlden, när den ser ut på ett sådant sätt. Ingen borde behöva vara med om det….Kram du!

  12. Annica skriver:

    Jag gråter för alla barn som behöver ha det så….min 17 åriga son hade en skolkompis som tog livet av sig i våras och inget vet varför men jag lider verkligen över att barn ska behöva må så dåligt!

    • Britta skriver:

      Ja, det är verkligen hemskt. Den åldern är extra känslig och det är svårt att veta vilka tankar som kan finnas hos en annan människa och svårt att förstå att livet kan kännas så dåligt att man väljer att göra så.

Kommentera

