Blåbär och surströmming…

Dagen blev som planerna imorse – vi drog ut i skogen på eftermiddagen och plockade blåbär. Blåbärsris är den ultimata trippen för barndomsnostalgi, så därför stannar jag aldrig länge i bärskogen numera. Ni vet, bär som ska bli sylt till nio personer och helst fyra olika sorter tar ganska lång tid att plocka och rensa, så numera plockar jag så länge det är roligt och är myggen för närgångna åker man hem.

Inspirerad av Jamie Oliver gjorde jag blåbärsbullar, några med rivet apelsinskal, apelsinsaft och socker samt i stundens ingivelse ett lätt puder av kakao. Gott! men först surströmming till middag. I flera veckor har jag tänkt på surströmming och nu fanns det ingen återvändo. Det var Jamie igen. Han åt surströmming igår på TV – tunnbröd, surströmming, kokt potatis och gul, hackad lök. Så enkelt, men så ljuvligt gott…

Blåbär och surströmming – en perfekt kombo.     

Blåbär.jpg

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Blåbär och surströmming…

  1. mogi skriver:

    Åååh min favorit… Oskars ;-DHär blev det ingen strömming. Svärmor bjöd på pizza..Kommer fler dar ;-DBlåbärsbullar lät spännande (såg ju de Jamie gjorde)..Kraaam från Mogi

    • Britta skriver:

      Pizza är inte så dumt heller, fast jag äter nog oftare surströmming än pizza. Blåbär är fantastiskt gott, men det fanns inte så mycket där vi var i alla fall. Kanske har det varit för torrt i år?Kram!

  2. Deckargunnar skriver:

    Blåbär är oslagbart.Inte bara gott utan också en hälsoprodukt av stora mått. Surströmming var det ett tag sen jag åt.Det är gott.Kan du förklara vad du menar med fyra sorter? Jag vet bara om vanliga blåbär o svarta blåbär?

    • Britta skriver:

      Jag var nog lite däst igår när jag skrev:-) Med fyra sorter menade jag fyra sorters bär, fast egentligen var det nog tre; säsongen började med hjortron, fortsatte med blåbär, sedan lingon, (blandat med lite vinbär). Så då kan du förstå att jag tröttnade på bärplockning ibland:-)

  3. yrvaedret skriver:

    Surströmming blir det i helgen, ser jag verkligen fram emot.Hur blev bullarna??

    • Britta skriver:

      Bullarna med apelsin blev goda – men inte riktigt i samma klass som Jamies:-)Gjorde vanliga blåbärsbullar också, bara med vetedeg, blåbår och socker och de blev faktiskt jättegoda!

  4. Ninapinas skriver:

    Blåbär är minnen ja. Verkligen.Det är rätt inställning, bara plocka så länge det är roligt..I vår familj är hundarna de bästa bärplockarna utan konkurrens.

  5. Britta skriver:

    Nej, det får inte bli för mycket, men att göra litegrann, att ha egen sylt är så gott. Jag är inte så mycket för det som är alltför sött och drar ned på sockret, så att man känner smaken av bären.Lingon är nog den sylt som vi använder mest och så lättplockade sen…Ha en fin dag Nina!

Kommentera

