Starka kvinnor…

Något man läser ibland om är ”starka kvinnor”. Hon eller hon är en stark kvinna och vips så stiger personen lite i graderna. Att vara en ”svag kvinna” står inte lika högt i kurs. ”Starka män” finns det säkert också gott om, men svaga män är riktigt ”patetiska”, för att ta till ett modeord. En svag man är nog ännu värre än en svag kvinna.

Kvinnor som lyckats här i livet och blir intervjuade i en tidning säger ofta: ”Jag växte upp bland starka kvinnor, min mamma, mina systrar och min mormor som är min förebild” eller ”Jag var pappas flicka”.

Förebilder är viktiga att ha. Starka förebilder. Men vad innebär det att vara en stark kvinna? Uthärda något, bli något, kämpa, vända något dåligt till något bra, utmärka sig, fostra 10 barn med knappa resurser?

Är inte alla kvinnor starka, från och till?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Starka kvinnor…

  1. Annica skriver:

    Så tänker jag med, vi har alla olika sidor, ibland är man stor och stark, ibland liten och svag….

    • Britta skriver:

      Så är det. Ibland får man nästan för sig att det finns någon speciell liten klick av kvinnor som är just starka, men jag tror att det finns gott om styrka i de flesta människor.

  2. Arrami skriver:

    …alla människor är starka och ibland svaga, oavsett kön, ålder…;-)…Må gott! 😉

    • Britta skriver:

      Håller med dig där…:-)Vad jag också funderade på var bilden av den starka kvinnan; styrka kan se ut på så olika sätt…

  3. Arrami skriver:

    Personligen vill jag hävda att kvinnor ÄR psykiskt starkare än män och mer jordbundna/realistiska…män fick mer muskelstyrka, någonting som kvinnor kompenserar med starkare psyke……fast detta är nog ett lite känsligt faktum, för många män alltså!? 😉

    • Britta skriver:

      Ja, vi kvinnor har ju alltid vetat att det är på det viset – men jag ville inte skriva det rent ut. Vi kvinnor är ju också mycket mera finkänsligare än vad män är:-)

  4. Doktorinnan skriver:

    Ofta tar kvinnor till att påstå att de blir kritiserade och förbigångna för att de är starka kvinnor – och sådana tål ju ingen.Det är aningen känsligt, för ibland är det faktiskt precis så. Men det förekommer också att kvinnor gör sig omöjliga…

    • Britta skriver:

      Ja, kvinnor är lika lite änglar – som att män alltid utövar härskartekniker…Såväl kvinnor som män kan vara omöjliga, starka och svaga. Den ”starka kvinnan” låter som om det är en übermensch det är frågan om.

  5. Ewa. skriver:

    Bra sagt man är stark från och till ,, jag tror vi alla är det när vi måste ,, men vi måste också få vara svaga ibland det är omänskligt att gå runt som någon robot .. Är det bra med dig Britta ? Kraaam Ewa

    • Britta skriver:

      Det är väl det man inte får glömma bort; vi är människor med styrkor och svagheter…Allt är bra Ewa:-) Solen skiner, fortfarande semester; det är bara att passa på att njuta av det. Kram

  6. Herr och/eller Fru S skriver:

    Alla har sina svagheter, det som upplevs som starkt i en situation är ofta en svaghet i andra sammanhang. Folk måste bli bättre på att inse att folks agerande är kopplat till en situation.//Herr S

    • Britta skriver:

      …och att starka kvinnor inte enbart är kvinnor som anammat bilden av den typiskt starke mannen. Kan det vara därför kvinnligt ledarskap i större grad ifrågasätts än mäns ledarskap? Jag menar, styrka behöver inte sitta i att ”peka med hela handen”…

  7. syfte skriver:

    vi är bara människor, med våra tillgångar o brister…vad är ordet svag när den riktas mot en människa…den frågan bör man ställa sig…man vet aldrig hur människor har det eller hur dom haft det …../syfte

    • Britta skriver:

      Håller med dig. Man kan aldrig veta hur en människa har eller har haft det och vilken styrka som kan ha krävts i vissa situationer…

Kommentera

