Brats…

Ja, är man ett eller kanske heter det en Brat, så ska man ha pikéskjorta, slitna och lappade jeans och bakåtkammat hår. Jag antar att ”bratten” då är en kille. En brat är ockå ett ouppfostrat barn. När jag var 16 år hade jag pikéskjorta och slitna jeans, men inte var jag då ouppfostrad. Nej, min mamma såg till så att jag åt upp all min mat och jag var heller inte speciellt bortskämd. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi drömt om att knalla in på Max hamburgerrestaurang och beställa in 50 hamburgare, ätit upp en av dem och slängt resterande i en soptunna. 

Vad är det som gör att man har en sån total brist på respekt för pengars värde eller det faktum att det finns så många människor som inte har mat för dagen och inte rent dricksvatten? En superbrat på min tid vore kanske en tonåring i Biafra som gick till brunnen och hämtade 2 krus rent vatten, hällde ut det ena inför de de andra törstande Biafrabarnens åsyn och gick sedan hem med det ena….

Vad är det för en märklig översittargen som verkar frodas hos vissa människor? Min farmor och farfar som för länge sedan är borta från den här jordelivet brevväxlade under en bekymmersam tid. Hon skrev till honom om det knapra livet, om hur svårt det var att få maten att räcka till på bordet för barnen. Hur orolig hon var…

Och Bratsen lever i sin glassiga partyvärld och tror de är kungar och drottningar – och förstår inte hur oändligt små och ömkliga de i själva verket är…    

Ur Wikipedia:

Brat (vanligen med engelskt uttal: [bɹæt]) är på svenska en beteckning på ungdomar och unga vuxna personer från överklassen med en utmärkande kläd- och livsstil. Personerna sägs sakna egen inkomst och leva på sina välbärgade föräldrar. Ordet brat är förknippat med en särskild klädstil, där ett genomgående tema är att kläderna är av något dyrare karaktär men inte nödvändigtvis propra. Pikéskjortor, åtsittande slitna och lappade jeans sam bakåtkammat hår (backslick) anses utgöra viktiga tillhörighetstecken.

Brat är ett engelskt lånord. På engelska används det vanligen om barn, särskilt om ett ouppfostrat eller olydigt barn, men det kan även syfta på en bortskämd person i allmänhet.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Brats…

  1. sarahmara skriver:

    Ha, då är inte jag en Brat…för bortskämd blev jag inte… bra information om ordet i alla fall!. Och jag är glad att inte mina barn är det heller! kramiz på dig Britta!

    • Britta skriver:

      Kramis Sarah! Är du lika nattpigg som jag är? Nej, att vara en brat är nog ingenting att eftersträva….-)

  2. sarahmara skriver:

    Ja, jag är lika nattpigg=)… men har försökt hållit mig undan datorn och tvingat mig att försöka sova….Men det blir sååå drygt att ligga och höra maken snarka och själv får man inte en blund!. Brukar du sova länge på morgnarna? kramiz

    • Britta skriver:

      Nej, inte i vanliga fall. Brukar försöka ta mig upp hyfsat tidigt – men idag blev det sovmorgon;.)

  3. Ewa. skriver:

    Rosa pike ska det helst va =)) Ja jag förstår inte detta behovet att slösa pengar bara vräka iväg dom även om man nu har gott om dom så borde det ju finnas något vettigare man kan göra för dom ?? Dela med sig kanske istället för att bara bränna allt på skit !! Är det bra med dig Britta ? Hoppas du får en fin lördag ,, Kraaam

    • Britta skriver:

      De är bara för bortskämda och har ingen aning om hur svårt livet kan vara.Allt är bra Ewa! Idag har regnet kommit till oss också, fast i rimlig mängd. Ganska bra väder för att slappa lite i soffan:-)Kram du!

Kommentera

