Trampa inte på min själ…

Det är lätt att trampa på själar genom ord. Jag har själv gjort det ibland och jag har har verkligen ångrat mig – för jag vet hur ord kan såra. Att ord kan lämna sår i själen som aldrig, aldrig går över. Det gör ont i mig när jag läser ord som stenar, som inte upplyfter – utan tillintetgör. Jag tror att hårda ord som sägs ibland har annat ursprung; obearbetade, sårade känslor, en desperat önskan om att inte tappa sin värdighet och att värna om det som är ens eget och dit igen annan får tillträde utan tillåtelse – själen.

Nej, trampa inte på min själ. Förstör inte mina drömmar.

Jag läser hårda ord ibland på bloggen – och jag blir rädd. Rädd att jag ska bli cynisk, bitter och elak. Rädd för att tycka att ingenting egentligen spelar någon roll – för det är bara ord. Rädd för att bli en icke-människa som inte känner något. 

Nej, trampa inte på min själ. Förstör inte mina drömmar…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Trampa inte på min själ…

  1. KnurraLinda skriver:

    Jag måste vara av den gamla sorten som aldrig någonsin kommer vänja mig vid det hårdare klimatet:/Det gör mig bara ledsen att det inte finns respekt och moral längre.

  2. imsy skriver:

    Jag var borta från bloggen i bara några få dagar. Det tycks ha hänt bedrövliga saker under den tiden. Vad det handlar om har jag inget grepp om. Men ledsen blir jag. Tumme för ditt inlägg.

    • Britta skriver:

      Det är som om det är alldeles för lätt att missuppfatta varandra – när man bara kommunicerar genom det skrivna ordet. Du gör mig glad:-) och det går väl inte att missförstå…

  3. M skriver:

    Du är bland de få som verkar fatta. Se på resten av pöbeln och tänk. Tumme

  4. erviluca skriver:

    Risken är ju att man blir så sårad att man vill ”hämnas” och då hämnas på någon annan oskyldig….Näe, det bästa är att bara ”sudda bort” elaka och kränkande kommentarer, och försöka glömma dom, så att dom inte ”tar plats” och istället ge plats åt alla snälla och schyssta och kloka kommentarer, för dom finns det MÅNGA av!!! Fler, tycker jag. 🙂

    • Britta skriver:

      Jag blev bara lite modstulen; men som du säger det skrivs många bra, roliga och intressanta kommentarer här – och det är ju det som är det roliga och att skriva själv förstås:-)

  5. sarahmara skriver:

    Sanna ord. Och vi har ju våra olika sätt att använda bloggen till. Vilka syften vi har. Men ibland kan ett enda ord bli så fel… Men det finns inte så mycket som inte går att ordna till, eller?? =)

    • Britta skriver:

      Det var mera en reflektion över vad vi gör med orden; både mina egna och andras ord. Att ord kan ge styrka, men även stjälpa. Att det kan svårt att nå fram och att kommunikation är bland det svåraste som finns – och sanna mina ord; jag är ingen mästare på den konsten:-)Sov gott:-)

  6. Annica skriver:

    Ord är roliga men här inne på bloggen är det många som använder ord för att såra och jäklas med andra….och faktiskt är det så att ett skrivet ord kan missförstås också….

    • Britta skriver:

      Det är nog lättare att missförstå varandra när man skriver. I ett samtal kan man snabbt reda ut saker som sägs som man funderar över. Sitter och lyssnar på Ted Gärdestad – han var en riktig ordkonstnär han…Kram

  7. Ewa. skriver:

    Never give up on your dream =) Mitt måtto !! =)Men visst jag håller med dig ibland blir man rädd när man hör ser och läser hur hård bitter och cynisk världen är !! Kraaaam

    • Britta skriver:

      Jag har mina drömmar kvar! även om någon eller några aldrig kommer att bli uppfyllda så ger de en viss mening ändå – Ha en fin kväll Ewa. Kram!

  8. Andromeda skriver:

    Jag tror aldrig att du kommer att bli cynisk, bitter och elak. Du verkar inte vara den typen som blir det 🙂

Kommentera

