Lättare att hata när man inte ser någons ögon…

Allt fler drabbas av kränkande kommentarer och hot på nätet; kan man läsa om i dagens VK. 

”Elza Dunkels, medieforskare och lektor vid institutionen för interaktiva medier och lärande vid Umeå universitet, menar att det finns psykologiska förklaringar till fenomenet. En är att man på nätet inte ser varandra i ögonen och att det är långa reaktioner på det man säger.
– Det kan göra att man blir extremare och uttrycker sig starkare.”

Kanske gäller det vilken person eller vilket folkslag som helst – det är lätt att bilda sig en uppfattning om folk, fast man aldrig träffat dem i verkliga livet. Om man däremot känner en skåning eller en norrbottning eller till och med en stockholmare, så förstår man ju, att det är inte regionen eller religionen som är avgörande – det är människan bakom som betyder något. Det är människan bakom som berör.

Ett bloggforum kanske kan liknas vid ett nöjesfält? Några svävar i Pariserhjulet, en del åker Virvelvind och Vikingaskepp. Någon gillar Lustiga huset och vissa åker i Kärlekstunneln:-) Fritt fall kittlar i magen – men i Spökhuset rasslar skeletten. Försöker skrämma de förbipasserande. Skriker BU! suckar och stönar, sörjer – för ingenting kan någonsin göra dem levande igen…(eller gör det det?:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Lättare att hata när man inte ser någons ögon…

  1. Arrami skriver:

    Skrev om samma sak, men med lite andra ord här:http://blogg.aftonbladet.se/launy/2010/08/nagra-blogg-reflektioner…du gör rätt reflektion! ;-)Må gott, bättre än gott! 😉

    • Britta skriver:

      Jag håller med dig – ord kan vara lätta att missförstå. Det är ungefär som att skriva en instruktion – ingen liten detalj får hoppas över; då kan det bli missförstånd och förvirring. Jag skriver för att jag tycker det är trevligt och jag gillar att läsa vad andra skriver. Kommenterar kanske inte så mycket – men det finns ord och inlägg här och där som jag funderar vidare på, som det ger mig något. Däremot har jag lite svårt för ”skelett”:-)Ha det gott du också:-)

  2. jordenifokus skriver:

    http://blogg.aftonbladet.se/jordenifokusBl.a. för detta arbetar jag. ( se länken ) Inget annat arbete skulle kunna göra mig mer levande. Det består av flera processer och rätt val av medarbetare. Det finns inget viktigare i mitt liv än få uppleva delmomentens känsla och få de som aldrig har lett till leende. Jag jobbar arslet av mig =)

  3. jordenifokus skriver:

    Utmärkt skrivet inlägg ur en neutral perspektiv.Den avslutande meningen dementerar jag dock ”för ingenting kan någonsin göra dem levande igen…”Det är ju det som är hela poängen =) att fixa till det.Förutom den lille oklara meningen så kan jag konstatera att du är en kvinna med vistet. Du får en tumme plus en pluspoäng.

    • Britta skriver:

      Ja, det kanske var lite styggt:-) men det är väl ungefär så längt jag går i min elakhet – här! Det är klart att det finns hopp även för bloggskelett som skramlar runt. Tack:-)

  4. Deckargunnar skriver:

    Ja det finns säkert förklaringar till hur en del skriver. fast jag önskar att en del skulle hejda sig innan dom trycker på Enter.Tyvärr så stannar det skrivna ordet kvar längre än nåt som sägs muntligt i hastigt mod.tror jag

    • Britta skriver:

      Ja, så är det – ett skrivet ord stannar kvar längre än något som man säger…gäller som tur är även positiva – så då får jag önska dig en trevlig kväll:-)

  5. Annica skriver:

    Bra skrivet, visst är det så att det är lättare att skriva elaka saker till någon man inte känner än att säga elaka saker rätt i ansiktet på folk!Trist hur som helst att det behöver vara så mycket skit på nätet!

    • Britta skriver:

      När du skriver det på det viset, så får det mig att tänka på – att det kanske även är lättare att skriva snälla saker; som kram exv. Sällan man säger det till folk när man tittar dem i ögonen; fast att skriva det går så mycket lättare…

Kommentera

