Är Du totalt global, eller?

För ett tiotal år sedan kände jag knappt till ordet globalisering. Men idag kan jag knappt lyssna på nyheterna, än mindre på någon intervju med en partiledare utan att få höra om densamma. Kanske är detta en modern form av uppfostringsmetod av små, olydiga barn, att istället för ”akta er för Näcken” eller ”vänta bara tills pappa kommer hem” säga: Är ni inte snälla så stänger vi in er i Globaliseringen! Kort uttryckt kan man säga att om någon gör något oövertänkt på en bank i något avlägset land, så påverkar det även mitt liv. Jag anar att även idogt mobiltelefonpratande kan ha något med detta fenomen att göra.

Jag är en smått introvert människa. Sådana personer kan vara rätt så svåra att förstå sig på eftersom dessa för det mesta funderar över en hel radda viktiga frågeställningar under tiden någon pratar med en, exempelvis vilka teveprogram man ska utforska under kvällen och därför inte har tid att svara med några längre utlägg. Jag har insett att jag aldrig kommer att förändras till att bli någon utpräglad social person som gillar småprat vidare värst mycket, men tror att det är det norrbottniska kynnet som gör sig påmint.

Uppriktigt sagt blir jag matt av alltför mycket pratande. Jag kan knappt se ett debattprogram på teve längre. Och kommer sedan globaliseringen in i bilden är det kört – jag somnar. Jag vägrar vara global. Men det finns en plats på denna jord som inte ens är utmärkt på en karta och när verkligheten tränger sig på alltför mycket är det bara att dra iväg. Där finns ingen globalisering, dålig täckning för mobiltelefon och dessutom en knagglig grusväg. Detta måste egentligen vara en lysande affärsidé: ”Åk till platsen där du slipper globaliseringen. I denna genuina bondby är dofterna desamma som de alltid har varit, gräset är grönt, jorden är frisk och skön. Tiden står stilla och det ekologiska kretsloppet snurrar i sakta mak utan bekämpningsmedel och gifter. Bli dig själv för en dag och glöm bort alla kortkoder och lösenord du vanligtvis måste komma ihåg.” Själv har jag ett tiotal av det slaget som jag dagligen repeterar och memorerar. Ibland kan man höra någon yttra följande: ”Jag fick hjärnsläpp idag. När jag stod vid bankomaten kom jag inte ihåg KODEN! Den var totalt borta och jag fick ställa mig längst bak i kön och försöka komma ihåg den, innan det var min tur igen.” Ja, man förundras ju över hur detta mysterium alls är möjligt eller ens mänskligt; glömma bort en kod – då är man verkligen illa ute.

Man kanske är ute och strosar en ljummen försommarkväll och upptäcker då plötsligt att en något suspekt person följer efter en. Man börjar gå lite snabbare och till sist nästan springer man de sista stegen hem och vill snabbt rycka upp dörren då plötsligt det går upp för en att här krävs en portkod. Alla koder passerar revy inför ens ögon – utom portkoden. Som tur är passerar även personen revy, dvs din port, samtidigt som denne lyfter på hatten och säger ett trevligt ”God afton, har damen glömt portkoden? Ja, det hände också mig i förra veckan, fast i bankomatkön”. I takt med alla koder, övervakningskameror, kriser och bedrägerier tappar vi tron på att de flesta människor i grund och botten nog är ärliga och strävsamma varelser som inte vill andra personer något ont.

Att vi dessutom är en ganska stor skara som gått ut i livet med budskapet att göra rätt för sig. Inte bara DO IT! Gör det! Utan gör rätt för dig och gör saker rätt. Att vara en “doer” som får saker och ting att hända är nog bra, bara det är rätt saker som görs.

Kärleken är ändå den ultimata källan till liv och inte girighet och elakhet. Det gör gott inom en att vara lite snäll. Man lyckas inte jämt, men man kan försöka. Ge någon en kram. Älska någon av hela ens själ och hjärta. Känna något äkta och beständigt i alla dessa krisers och chockers globala tidevarv och aldrig glömma bort vad som verkligen betyder något och berör en lokalt – innerst inne. Just DO IT! 

SkärgårdsNytt 2009/Britta Johansson

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Är Du totalt global, eller?

  1. Lindalou skriver:

    Väldigt bra skrivet! Jag känner igen mig. Jag tycker att globaliseringen inte är enbart den styrka som politiker vill påstå utan att den låser fast oss i andra länders ve och väl för mycket. Rasar ett land rasar alla. Som ett domino…

    • Britta skriver:

      Tack Linda! Ja, globalisering kommer vi inte ifrån och som du säger, det är inte enbart en styrka. Bankväsendet osv…men det är lite för scary att tänka på – därför längtar jag ibland till en liten by utan mobiltäckning…

  2. Annica skriver:

    Jag fastnade för det du skrev om småprat, jag är jättedålig på småprat och skrev om det för ett tag sedan. Jag beundrar folk som kan prata om väder och vind i oändlighet till förbannelse medan jag hellre är tyst än babblar om ingenting.

    • Britta skriver:

      Då är vi ganska lika. För min del tror jag det beror på att jag är född på ett ensligt ställe och inte tränade så mycket då jag växte upp och senare kände jag att om jag skulle säga något – borde det vara någorlunda klokt. På den vägen är det:-) Nej, jag kan inte idka small talk; det är roligare att skriva…

  3. Andromeda skriver:

    Enligt vad jag har hört var jag en pratkvarn redan som mycket liten. Om jag är på humör kan jag babbla på lite väl mycket även nu när jag blivit äldre. Iaf om jag är tillsammans med människor jag känner. Tillsammans med obekanta kan till och med jag vara tyst… 🙂 Ha en fortsatt fin kväll!

    • Britta skriver:

      Jag har alltid önskat att jag varit en pratkvarn, men det är svårt att ändra på sig – man är som man är. Skönt att det finns de som kan konsten i alla fall:-) Ha en fin kväll!

Kommentera

