Kricka eller Vricka? Ja, hur var det nu?

Han sa det igår när vi gick vår runda.

– Vet du, att du har en speciell gång? Den ser ut – som en Kricka. När jag googlade blev jag lite konfunderad. Visserligen är jag inte så lång, har en pigmentfläck på kinden och rätt så smala vader, men ändå!

Kricka_SW_300.jpg 

Kricka ur samlingarna. Foto: Staffan Waerndt

Tyvärr saknas krickans ljud.

Kricka,

Anas crecca

Kricka är vår minsta simand. Hanens översida och sidor är gråmelerade. Huvudet är rödbrunt bred grön ansiktsmask, bröstet är gulaktigt med mörka fläckar och undergumpens sidor är gula och inramade av svarta partier. Honan är brunfläckig och liknar de flesta andra simandhonor, men hon känns igen på sin ringa storlek och en ljus längsfläck vid stjärtrotens sida. I den nästan vadarlika flykten syns den gröna vingspegeln som inramas av ett vitt bakkantsband och ett vitt vingband som är bredast utåt. Det svenska namnet är en uttydning av krickans läte ´krrk, krrk´.

Källa: Naturhistoriska riksmuseet

Men, nu framkom nya uppgifter: Här avsågs Vricka, en typ av rodd med en åra. Jag vet fortfarande inte om jag ska ta det som en komplimang. Förmodligen svävar jag som en våg – fram och tillbaka:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kricka eller Vricka? Ja, hur var det nu?

  1. BeBest skriver:

    Du ser inte ut att ha den sortens fötter …:O)

  2. Ewa. skriver:

    haha vilket härligt inlägg Britta stor kraaam

  3. Annica skriver:

    Hmmm…..ska man ta sånt som en komplimang eller?=)

  4. Ewa. skriver:

    Hoppas din dag varit bra stor kraaam Ewa

    • Britta skriver:

      Dagen har varit bra och nu blir det en långpromenad. Vi har ju så bra väder i Norrland, läs Västerbotten, jämfört med södra Sverige:-)

Kommentera

