Vet vad jag ska göra söndag på tre veckor…RÖSTA

Och jag är glasklar över vilket parti och vilket block som får min röst. Ja, money makes the world go around, men det finns inre värden som aldrig kan mätas i kronor och ören. Jag brukar ibland se historieprogram från andra världskriget. Vi läste om det i skolan, man vet historien och många är de filmer och serier som producerats med just andra världskrigets skeenden. Hur kunde det hända? Varför blev ett folk så fascinerad av en stark och ond ledare att man till slut angav sina grannar, sina före detta vänner – bara för att de var judar? Hur är det möjligt att påverka ett helt folk till att avsky en speciell folkgrupp? 

Tänk er att vara en person i en illa sedd folkgrupp, att inte duga, att inte vara rätt; att blotta det faktum att du tillhör den gruppen – gör dig till en sämre människa? Utesluten ur ett samhälle, bespottad och avskydd, behandlad värre än djur. Det finns något hos människan som om det får fritt utlopp är fruktansvärt skrämmande.

Min pappa blev sjuk när han var 60 år, han fick Parkinsons sjukdom och avled för 21 år sedan. Hans kamp och svårigheter ger mig tårar i ögonen än idag. Han valde inte att bli sjuk. Människor blir sjuka, inte av illvilja, inte med tanken att belasta samhället, inte för att slippa jobba – sjukdomen drabbar människor. Det bästa av allt är ändå att kunna slippa oro över hur man ska kunna klara sig ekonomiskt även under en sjukdomstid. Att samhället är solidariskt och famnar istället för att se människan som en kostnad – för vad är samhället egentligen om inte just människor?

Vi kan inte styra allt, inte vara unga för evigt eller för alltid vara friska. Vi är inga maskiner, utan levande varelser som har känslor och förhoppningar, mod, passion och stora drömmar. Vi är mycket mer än kronor och ören och behöver saker som får oss att blomma lite grann och inte bli förpackade i en kall, stereotyp uppfattning och indelning i friska, sjuka, rika och fattiga människor. Jag står bara inte ut med den tanken…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vet vad jag ska göra söndag på tre veckor…RÖSTA

  1. MellenCamp skriver:

    Jag må vara ung min min röst går till det parti jag anser vill satsa på äldreomsorgen och bättre pensioner. Jag finner ingen rättvisa att min morfar som är 92 fortfarande oroar sig för hyran då hans pension är patetisk fast han arbetat sedan han varit 12 år gammal.

    • Britta skriver:

      Det var så förr att så fort man kunde så var det arbete som gällde. Och när man är 12 år är man fortfarande ett barn. De byggde upp vårt land och många slet hårt. Min pappa gick bara två år i skolan, men jobbade i hela sitt liv tills han blev sjuk. Alla blir vi äldre och vill och ska bemötas med omtanke och respekt. All heder till din morfar och nej, han borde inte behöva bekymra sig om hyran nu.Kram!

  2. Ninapinas skriver:

    Du vet, jag hade inte kunnat säga det bättre själv. 🙂

  3. yrvaedret skriver:

    Hej. Tack för ditt mail, sorry att jag inte svarat. Fullt upp med mina barn och deras kusin. Vilket som cyklade vi ner med barnens mormor och morfar till invigningen, hörde Tove (minns ju inte efternamnet) på håll, även Tommy Körberg. Det var så mycket folk att vi drog in till stan för en lunch, klarar ju inte av stora folkmassor. Enligt mig var det inget att missa, tar hellre bondens marknad…Ha en underbar söndag trots regnskurar.Kram

    • Britta skriver:

      Vi var bara där en liten stund och vem vet – kanske passar det en annan gång att vi kan ses. Hoppas du får en fin vecka! Här har bara slöats idag, men så skönt det är…Kram!

  4. Annica skriver:

    Bra skrivet, håller med, jag är helt på det klara med vilka jag ska rösta på också!Hoppas du har en bra kvällkram från mig

    • Britta skriver:

      Hoppas att så många som möjligt går och röstar – och vilken spännande valvaka det kommer att bli…:-)Hoppas du också har det bra – Kram!

  5. Andromeda skriver:

    Mycket bra skrivet! Jag ska oxå utnyttja min rösträtt och vet vad jag ska rösta på. För mig är det ideologin som gäller och inte vad som sägs och hur det sägs. Trist att många inte sätter sig in i vad som finns bakom orden politikerna säger… Önskar dig en fortsatt fin kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Ja, man måste fundera på vilket samhälle man vill leva i. Jag tycker samhället har fått en hård klang och det är inte något för mig.Ha en fin kväll du också!Kram

  6. Kjell-Åke Bjurkvist skriver:

    Bra skrivit min nröst är klar och alliansen ska bort dom som öka socialbidragen, dom som utförsäkrat och kastat ut folk i kyla, människor som tar livet av sig. Utan något som helst ansvar putter dom folk ut för ättestupa. Tvi vale för alliansenTack för din vara mkom:)

  7. Epazote skriver:

    bra skrivet. jag är också klar över hur jag ska rösta, har varit det ganska länge. ha det gott

  8. Q50+ skriver:

    Bra skrivet – här är det också glasklart!Ha en fin dag!

Kommentera

