Jag borde ta en Riesen och åka iväg till nästa bygge…

Några saker fastnade igår: I programmet Go’kväll intervjuade Beppe Starbrink (som för övrigt helt bytt stil och var lite George Clooney-alike) en avslappnad Jonas Gardell. Han hoppade inte upp och ned i soffan, kom inte med några dramatiska utspel – utan var ganska vanlig. Han berättade om hur han, genom sitt sätt att vara, väckte starka känslor; antingen gillar man det – eller så tycker man illa om honom.

– Men jag kan inte reducera mig själv till att bli den minsta gemensamma nämnaren, så att alla tycker bra om mig (fritt citerat).

Därefter kom ett reportage om ett getfarmarpar på Österlen. Mannen hade suttit i ett plan ovanför Frankrike för ett par år sedan, när han plötsligt tänkte: Det här går inte längre, jag måste göra något annat. Han arbetade med säkerhetsfrågor. Nu gjordes här underbara ostar.

Han visade den enda geten som hade ett namn: Lill-Stina, även namnet på en ost som de producerar. Denna lilla get hade fått arbeta lite extra bland de andra getterna för att få mat. Hon blev undanskuffad, men gav sig inte, utan kämpade på – och ja, resultatet blev att hon fick ett namn och en egen ost uppkallad efter sig.

Det här var ett riktigt feel good-reportage och när de satt i slutet av programmet och avnjöt ostarna med något genomskinligt i ett glas – andades frid och harmoni. Mannen sa (fritt citerat): jag önskar att människor slutade äta fabriksgjord mat med tillsatser. Den hör osten innehåller mjölk, löpe, salt, mjölksyrakultur och blå- eller vitmögel – och kärlek…

Ja, de har även en ost som heter Britta – en halvmjuk vitmögelost som tillverkas under vår och sommar:-) – det var då jag tänkte: Om man skulle ta en Riesen och åka iväg till nästa bygge…
 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Jag borde ta en Riesen och åka iväg till nästa bygge…

  1. Arrami skriver:

    …tassar in, ler och ger dig en tumme för en underbar liten text…det är så det är sade han som är lik både Gardell och getostfarmaren! 😉

    • Britta skriver:

      Så du kände igen dig lite där:-) Tack för tummen och den trevliga kommentaren…Jag har aldrig sett Gardell live, men jag har hört andra som lyssnat på honom och tycker att han är helt underbar

  2. Arrami skriver:

    …glömde, osten ”Britta” är nog ljuvligt smakrik! 😉 Kram!

  3. Annica skriver:

    Klokt av Gardell att strunta i vad folk tycker, man kan inte älskas av alla oavsett hur man bär sig åt.Hoppas du har det brakram på dig

    • Britta skriver:

      Visst är det klokt av honom och han tar verkligen ut svängarna ordentligt, verkar leva fullt ut. Det är härligt.Hoppas allt är bra med dig också! Kram

  4. Lindalou skriver:

    Vad mysigt det lät att vara getfarmare. Man kanske skulle inhandla en sådan? 😉

  5. sarahmara skriver:

    Det blir en stor tumme och jag får nog köpa en Britta-ost=). Ha en fin kväll! kramizar

    • Britta skriver:

      Halvmögel och bäst under vår och sommar:-) kanske finns det godare…ha det fint Sarah och tack för tummen…

  6. Ewa. skriver:

    Låter ju inte alls som en tokig ide =))Kraaam

    • Britta skriver:

      Livet är fullt av möjligheter…:-) Roligt att höra om dem som gör sin dröm till en verklighet. Ha en fin dag Ewa. Kram!

Kommentera

