Lingonsylt är intressant…

Jag gjorde den igår – en syrlig sylt med minimalt med socker – halva mängden mot ordinarie recept. När man äter den blir det en smaksensation utan dess like – mycket syrligt, lite sött, lingonens naturliga smak. Den är faktiskt lite sötare än vinbärssylten, där räcker det att ta en tesked sylt:-) Tänk vilka smaker det finns – det måste hända något spännande när man äter, något utmärkande, speciellt. Dofterna, smakerna, minnena…

Ett bondkök där det gjordes sylt och saft i dagar – doften som fyllde hela huset. I burkar och i flaskor. Paraffin och kokande vatten. Små papperslappar där jag skrev STEK ÄLG 1972. BEN TILL KÖTTSOPPA. 

Lingonsylt är sylternas drottning. Lingonsylt är äkta livskvalitet…  

S.jpg

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lingonsylt är intressant…

  1. snicksnack skriver:

    ser väldigt läckert ut. jag gillar lingon ♥ och älg. mums. snålvattnet rinner :)/ K

  2. yrvaedret skriver:

    Åh, då är det till dig jag ska hasta över när det vankas lingonsylt och älgkött? Kan ta med mig hallon och blåbär, samt äkta gräddglass till efterrätt = )Kramar

  3. yrvaedret skriver:

    Vill mena det, bara att hojta till så kommer jag sättandes. På röda faran så klart.Önskar dig detsamma.

  4. Lindalou skriver:

    Vad duktig du är! Även smålänningar ska ha lingonsylt eller krösamos som det kallas till precis allt men jag gillar det inte till mat. Fast i kakor blir det otroligt gott.

    • Britta skriver:

      Det är så lätt att göra egen sylt – och gott! Jag har en annan passion (är inte duktig på att baka – det verkar du däremot vara en hejare på) – Lingongrova; jag älskar det brödet och kanske är det den lilla touchen av lingonsmaken som fått mig fast för det brödet:-)

  5. Andromeda skriver:

    Det ska vara mindre socker till lingonsylt än receptet säger. Den blir så mycket godare då. Fast jag äter nästan väldigt sällan sylt… Önskar dig en fin kväll!Kram

  6. Annica skriver:

    Haha jag och sambon pratade precis om att han fullkomligt HATAR lingonsylt!Men jag kan tycka att det är gott.Hoppas du har en bra kvällkram

Kommentera

