Fortsätter min nostalgiska minnestripp…

Plötsligt hade jag min första dagbok i min hand.

Jul-Afton Den 24 DEC 1968
Jag fick monga julklappar i år. Jag fick två dockor och en dagbok. Och så fick jag två pennor och så fick jag dock-möbler. Jag fick tre böcker. En bok hetter teskedsgummans födelsekalas. Och en bok hete strit. Och en Natpappan. Och så fick jag en spegel och två börsar. Och en halsduk. hals-duken är jete skön. Och så fick jag som en bonad. Den var jetesnyg. Den ska jag seta på vägen. Då fick jag inga mera julklappar. Och vi hade främan på julafton. Vi såg just på barnprogamen i tv när dom kom och vi dansade runt granen.

31/10
Idag är det lördag. Pappa har varit och jaktat. När han kom hem hade han skutit en tjäder. Han var ganska belåten. Mats, min brorsa har skutit våran vilda katt-unge.

12/7 -71
Idag börjar slåttern. Pappa har farit till Vistträsk för att slå. Vi har rensat potatislandet. Det har varit ruggigt väder hela dagen. Elisabet har kommit hem idag. Gunnel kommer hem i augusti.

26/11-71
På onsdag hade mor o far varit gifta i 25 år (silverbröllop). Och då Mats och Irene kom hem hade dom köpt stolar till köket i present (6 st). Igår var jag hos Berit. Vi hade så ROLIGT!

Jag är nio år och har gått ut första terminen i trean och min lärare skickar ut ett brev till alla föräldrar:

Nu när betyg ej ges vid höstterminens slut i den båda årskurser som jag undervisar i ämnar jag göra en summering av varje enskild elevs studieresultat. Vidare anser jag att det är av vikt att föräldrarna blir informerade om sitt barns arbetssätt och dess förhållande till kamraterna i skolan.

Jag har sänt ett brev till varje förälder.

Kunskaper:
Svenska: Britta har mycket goda kunskaper. Klart över genomsnittet för årskursen. Där är en glädje att kunna meddela Er, att om Britta fortsätter att arbeta på samma sätt som hon gjort i detta ämne, finner jag det inte otroligt att hon kan få högsta betyg till våren.

Matematik: Även i detta ämne ligger Brittas kunskaper över genomsnittet för åk 3.

Engelska: Det jag har sagt om hennes kunskaper i svenska gäller också hennes kunskaper i engelska.

Orienteringsämnen: (Hembygdskunskap och religionskunskap) Under tiden vi läst religionskunskap har Britta visat utomordentliga kunskaper. Hennes kunskaper i hembygdskunskap kom emellertid inte riktigt upp på samma höga nivå. Som sammanfattning kan jag säga att hennes kunskaper ligger över genomsnittet för årskursen i orienteringsämnen.

Övningsämnen: Britta har bra sångröst. Hon har framgångsrikt deltagit i blockflöjtsundervisningen.

Teckning: genomsnittslig.

Gymnastik: Något under genomsnittet. Britta har vissa svårigheter att delta i lagspel, eftersom hon i dessa sammanhang kräver absolut millimeterrättvisa.

Slöjd: (enl slöjdläraren) Inget särskilt negativt eller positivt.

Arbetssätt under lektionerna:
Britta är flitig och ambitiös nästan alltid. Hon kan någon gång vilja prata lite för mycket som de flesta flickor i den åldern.

Förhållande till kamraterna:
Vad jag kan förstå har Britta en god vän i Berit.

Om ni funderar över någonting är jag tacksam om Ni tar kontakt med mig. Jag vill samtidigt önska Er en god jul och ett gott nytt år. Och i förhoppning om ett förtroendefullt samarbete även nästa termin tecknar jag med vänlig hälsning.

Öjebyn den 14 dec 1970.

Ja, det var mitt CV 1970. Undrar om någon anställt mig då:-) 

Tack Knut – du var verkligen en underbar lärare! Korsstygn har ALDRIG varit min grej – ej heller gymnastik…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fortsätter min nostalgiska minnestripp…

  1. Annica skriver:

    Kul med lite gamla minnen….Hoppas du har en fin helgtrött och ledsen kram från mig

Kommentera

