Min gamla receptsamling…

Vivi-Annes nougatrutor, Susannes limpa, Pappas glögg, Mammas Jämtlandsbröd, Stefans pizzadeg, Kickis småfralla och Gunvors potatisbakelser. Bondbröd, citrondricka Jenneis filbullar och Liis nubbesallad. Inlagd sill till två islandsillar och anisbröd. Mamma igen. Snoddas kaka.

Små handskrivna lappar, original. Henne som jag arbetade med i Skoaffären. Den spralliga som jag gick skola med. Min svägerska. En annan arbetskamrat. Mamma. Jobb. Skola, Liv.

Jag läste någonstans att ”livet är inte att vänta till stormen bedarrat – det är att lära sig dansa i regnet”. Man skulle också kunna utrycka det: Livet är inte att bläddra bland recept – det är att baka. Det kommer snart en tidig morgon igen… 
  

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Min gamla receptsamling…

  1. Filosophia skriver:

    Jag har också en del handskrivna lappar med recept. Några är tom delar av brev som jag fått. Fast jag lagar oftast mat på känn. Det är nog bara när jag bakar som jag tar till recepten :-)Kram fina Britta!!

    • Britta skriver:

      Jag bakar så sällan – men jag tänkte om jag är pigg imorgon kanske det blir Jämtlandsbröd, en kaksort som är så goda, de smälter i munnen. Vi får se hur det blir med den saken. I alla fall är det fredag imorgon:-) Kram!

  2. Bokmalen skriver:

    Tack Britta för dagens mantra: ”livet är inte att vänta till stormen bedarrat – det är att lära sig dansa i regnet”. Vilka härliga ord! Så även ditt egentillverkade ”Livet är inte att bläddra bland recept – det är att baka.”Så är det i livet, det är bara att kasta sig ut i stormen! och leva livet fullt ut.

    • Britta skriver:

      Och det gjorde jag idag – bakade, lika som förra fredagen; kollegorna fick fikabröd till morgonkaffet. Idag blev det småkakorna Jämtlandsbröd:-) Kakorna blev supergoda och kamraterna superglada. Vad bra jag känner mig idag! Önskar dig en jättefin helg…

  3. Hanna hmm skriver:

    Vilken underbar kokbok det skulle bli…med handskrivna lappar fotade…. skulle köpa den direkt! ; )Tumme

    • Britta skriver:

      Det vore något:-) Det känns som att bläddra i ett fotoalbum eller en dagbok när man hittar gamla, handskriva lappar. Tack för tummen…och ha en trevlig kväll!

  4. Bokmalen skriver:

    Britta, du fick mig sugen på att baka. Jag som inte har bakat på evigheter. I helgen skall jag servera nybakad foccacia i långpanna.Min familj kommer att vara dig evigt tacksam (om nu brödet blir gott:-)Kram o ha en trevlig helg.

    • Britta skriver:

      Foccacia är så gott! Jag har provat baka det en gång:-) Det är roligt att baka, göra något från grunden. Kram snälla du:-)

  5. Andromeda skriver:

    Jag har oxå en massa recept som är namngivna efter den jag fått dem av. En gång i världen köpte jag en bok som jag skrev in mina recept i. Numera är den boken full av lappar med recept. Ibland orkar man inte leva upp till sina ambitioner… Hoppas din fredagkväll har varit bra!Kram

    • Britta skriver:

      Nej, jag brukar mest bläddra i recept, men nu har jag verkligen känt lust för att baka:-) Undrar vad skom kommer härnäst; virka dukar?Min fredagskväll var bra, vi gick ut och åt. Hoppas din också var det!Kram

  6. Ewa. skriver:

    Underbar blogg som alltid Britta så fint !! Kraaam och hoppas du har en riktigt fin fredagskväll ❤

    • Britta skriver:

      En mycket bra fredagskväll och nu är det lördag morgon, solen skiner och himlen är blå. Så skönt…Hoppas din kväll också var bra.Kram Ewa!

  7. Annica skriver:

    Det där sista var otroligt klokt sagt av dig, den ska jag komma i håg!Hoppas du har en bra dagkram

  8. Deckargunnar skriver:

    Bra talesätt men visst är det väl mysigt att bläddra runt i goda recept? Nog tur att man inte bakar allt man läser om. Att dansa i regnet tror jag helt o fast på.Vad annat kan man göra?Trevlig helg!

  9. Lindalou skriver:

    Det är så speciellt med sådana handskrivna recept. Tyvärr har jag klottrat ner de flesta av mina själv men det kanske barnen kan gilla när de blir äldre. ;-)Jag hade i alla fall, med mig ett recept till jobbet idag som jag fick som yngre när jag arbetade som arbetsterapibiträde och det var på en Lingonkaka. Den har jag och ett par tanter bakat idag. Gamla goda recept.Ha en fin kväll. 🙂

    • Britta skriver:

      Jag tycker väldigt mycket lingon – om du vill får du gärna dela med dig av receptet på Lingonkakan:-) Jag har också klottrat ned en del själv.Hoppas du också får en fin kväll!Kram

  10. Lindalou skriver:

    Lingonkaka. Ugn 200°4½dl mjöl1 msk bakpulver (Ja, det stämmer hehe)1 ägg1½ dl socker150 g smör2 dl lingonsyltGarnering:3 dl havregryn2 tsk vaniljsocker2 dl socker100 g smörBlanda mjöl, socker och bakpulver. Finfördela fettet i och tillsätt ägget. Knåda ihop och tryck ut i en långpanna eller form ca 30×30. Fördela lingonsylten över.Blanda havregryn, socker, vaniljsocker. Smält smöret och häll det över och rör ihop. Bred ut massan över sylten och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min.Låt svalna och skär i rutor.Vassego. 🙂

  11. Bokmalen skriver:

    God morgon, Britta. Jag rebloggade detta inlägg för du inspirerade mig som sagt och jag bakade verkligen i morse. Focaccia! Familjen blev glatt överraskad när doften av nybaka nådde deras näsor i morse när de kom ned i köket. Tack och Kram

Kommentera

