Så går en dag från vår tid – höstdagar…

Så lyder överskriften i en berättelse publicerad i Piteå Museums årsbok 2001. Det är min farmors kusin som skrivit i den. Gustav, som är Byapoeten. Gustav född 1911; ja, ni förstår vad det innebär. Gustav har skrivit mycket om min barndomsby – vi var barn i samma by – fast i olika tider. Alla som bott i byn har ett speciellt förhållande till platsen. För mig är det både glädje och sorg, ungefär som livet självt är. Årstidernas växlingar, sjöns speglingar, födelse, uppväxt, liv och död.

Så här skriver Gustav i Årsbok 2001: ”Att jag gjort dessa minnesantecknngar hör väl samman med att jag tror mig vara den siste budbäraren från byn. Om minnena kan ha något intresse för någon annan än mig själv så har de väl fyllt något ändamål. Bilderna som här målats är väl något glättade.”

”Nu var hösten inne på allvar. Människor, djur och växter förberedde sig för den vinter som väntade. Lövträden prunkade i de vackraste höstfärger. Kvinnorna som haft mycket av sin verksamhet förlagd utomhus, började nu dra sig inom stugväggarna. Fåren skulle klippas, ullen skulle beredas och spinnas. Väven skulle revas och sättas upp. Mor vid symaskinen hade många plagg att sy upp och gamla att lappa och laga. Skolan skulle nu igång…Den här höstterminen skulle den inrymmas i sommarstugan, som var uppskurad och klar. Skolbänkarna var insatta jämte det lilla bordet närmast den öppna spisen – lärarinnans kateder. Elise Nordlund skulle leda undervisningen denna termin.”

Elise var min farmor, hon som jag aldrig hann se. Men hon lever i Gustavs anteckningar…och jag för byatraditionen vidare – jag är också en budbärare. Läs om mitt Brännträsk i länken nedan….

Läs här

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så går en dag från vår tid – höstdagar…

  1. Andromeda skriver:

    Så fantastiskt att det är skrivet om din farmor i den boken 🙂 Hoppas din dag har varit bra och önskar dig en fin tisdag!Kram

    • Britta skriver:

      Ja, visst är det:-) Gustav har skrivit mycket i dagstidningar osv. Jag kanske har en liten skrivargen från honom…Önskar dig också en jättefin tisdag!Kram

Kommentera

