Vad blir det för mat?

Ja, här vankas det laxpaj och ett glas vitt vin. Det är inte en vas – vinkeln blev lite fel där:-) Jag provade ett recept utan pajdeg och med tunt skivad potatis i botten istället. Nu återstår det att smaka av hur det blev…

Den blev väldigt god! Om ni inte gillar pajdeg eller vill ha en mindre ”mäktig” paj kan jag rekommendera potatis i botten istället. Stryk på lite olja i formen, skiva potatis tunt och lägg i ett lager, även upp runt kanten, salta lite på potatisen, sedan är det bara att fylla upp med vad man vill. Jag gjorde kuber av lax, saltade och kryddade lite och en stänk av citron, lite räkor, soltorkade tomater, oliver och broccoli. Till äggstanningen 3 ägg och 2 dl mjölk, salt, svartpeppar och den frysta örtkryddblandningen Provencale samt lite riven ost. Osten var lite tam och en mögelost, parmesan, getost eller fetaost hade nog varit pricken över i-et. Grädda i 45 min i 200°. 

paj.jpg

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vad blir det för mat?

  1. Andromeda skriver:

    Det låter som en supergod maträtt! Den ska jag testa någon gång :-)Kram

  2. Maria de Suède skriver:

    LE SAUMON…J’aime la cuisine à la base du saumon ! Délicieux !Den màste vara god! Kram/bisou

  3. Ewa. skriver:

    Det där ser väldigt gott ut mums =)) Trevlig kväll Kraam

  4. Inger skriver:

    Låter mums! Tumme. 🙂

Kommentera

