När Petter mötte Lasse och Silvia sa ja till Kungen…

Jag har nyss sett reprisen av programmet ”Så mycket bättre” på fyran. När Lasse Berghagen och Petter kramade om varandra kom mina tårar – det är så vackert, berörande, avskalat och fritt från prestige och dryghet att man bara blir så lycklig och rörd. Inga hårda ord, ingen som röstas ut, ingen som blir baktalad – ingen som är utanför. Ingen som gråter för att de är ledsna av fel anledning – utan tårar av vemod, gemenskap, glädje och berördhet.

Sedan tycker jag att vi inte ska glömma Silvias ord i den här intervjun:
”If you love someone – it doesn´t matter if he is a director or if he is a president for a company or if he is the king…” och sedan viskar hon tyst i Kungens öra: Jag älskar dig!

Jag såg intervjun när det gick på TV. Silvia var den vackraste kvinna jag någonsin sett och vilken tur för Kungen att han träffat just henne. Det vibrerade av äkta kärlek och jag tror att alla smälte inför den här charmiga kvinnan som sedan blev Sveriges drottning. Hon fanns sedan på omslaget på Hänt i Veckan och Svensk Damtidning vecka efter vecka, sedan kom de vackra döttrarna och Kungen, och Silvia kom plötsligt i skymundan. Jag tycker fortfarande att Silvia är en fantastisk person. Tänk att sitta i TV, bli intervjuad och helt spontant säga: Jag älskar dig! i Kungens öra. På den tiden var hon fri att vara spontan och inte styrd och regisserad. ”Kungen” lät som ett smeknamn istället för en etikett på en person som är över Drottningen.

Jag säger bara: Heja Silvia – Jag älskar dig mer än Kungen…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till När Petter mötte Lasse och Silvia sa ja till Kungen…

  1. Ewa. skriver:

    Jag älskar det där programmet så mycket bättre det är så himla härligt varmt och personligt ,, hjärtligt !! Jag bara sitter och ler när jag ser det =) Bästa på länge som gjorts om inte bästa någonsin ! Victorias Bröllop var fint också ! Kraaaam 4 you !

    • Britta skriver:

      Ja, visst är det ett underbart program. Mera sånt i TV vill vi se – program som man blir lycklig av.Kram Ewa:-)

  2. Bokmalen skriver:

    Jag blev också väldigt rörd av just det programmet. Jag har alltid gillat Petter och jag blev så glad när jag hörde Lasse säga: Synd att jag inte lärt känna honom tidigare (eller något liknande). Det är ett överraskande varmt och avskalat program. Du kan ha en poäng i det där med Silivia, jag har de senaste decennierna haft lite svårt för henne, men ditt inlägg fick mig att tänka på vilken oerhört press som hon faktiskt har levt under i alla år. Skall försöka tänka lite snällare tankar om henne i fortsättningen, tack för påminnelsen.

    • Britta skriver:

      Jag har också varit lite småkritisk från och till när det gäller Silvia, ansiktslyftningar osv, men jag tänker att det kan inte vara så lätt att vara drottning och gå två steg bakom kungen hela tiden och han har kanske gjort lite som han har velat. Jag hörde också Lasses kommentar. Det är skönt när människor vågar visa sig så enkelt och ärligt på något sätt.Hoppas du har det bra.Kram:-)

  3. Annica skriver:

    Jag tycker också väldigt mycket om det programmet ”Så mycket bättre”, är roligt se artisterna träffas och umgås!Kungafamiljen har jag däremot svårt för….Ha en fortsatt bra dagkram

    • Britta skriver:

      Jag har bara svårt för Kungen:-) och inte har det blivit bättre den senaste veckan. Ibland kan jag tycka att Kungahuset är förlegat, men på något sätt accepterar man det ändå. Synd bara att Silvia fick träda tillbaka när hon blev lite äldre och inte var lika strålande vacker. Kram!

  4. Filosophia skriver:

    Kanske blir du extra rörd pga höstmörkret ;-)Tycker också kungahuset är förlegat och jag blev väldigt besviken på Silvia när hon började skönhetsoperera sig. Hon är ju en vacker kvinna ändå.Kram på dig!

    • Britta skriver:

      Kan vara så kanske, jag är nog småblödig ibland. Gråter när jag ser filmer och så där:-) Ja, varför började hon operera sig? Hade varit roligt att se henne idag utan operationerna. Hon hade säkert varit snygg än idag.Kram tillbaka!

  5. Q50+ skriver:

    Gillar också ”Så mycket bättre” och hoppas på en fortsättning:)Ang Kungen och hans bravader: Tror att Silvia inte haft det lätt för hon har väl inte haft mycket att välja på – en drottning skiljer sig nog inte så lätt. Dessutom minns jag när Jonas B:s bravader kom fram och Kungen till en början inte stöttade Madeleine – jag tyckte det var konstigt av en pappa men nu fattar jag ju – den pappan hade väl en själsfrände i Jonas kanske.. jag det är mina tankar det..

    • Britta skriver:

      ”Så mycket bättre” är verkligen bra – och sammansättningen av artister blev ju lysande; inte som de lite diviga Stjärnorna på slottet.Silvia kanske förtjänade något bättre än Kungen – men vem vet, dom har kanske haft det väldigt bra tillsammans ändå…Ha en fin kväll..

  6. Madonnan skriver:

    En ovanligt vacker kvinna, Silvia. Jag hoppas hon inte har haft det för tråkigt i sitt liv…Kram

Kommentera

