Glöm inte bort sommaren…

Har man en gång i livet haft en levande tavla framför sitt köksfönster, finns det inte mycket som kan mäta sig med det. En del av mig kommer alltid att finnas kvar på den här platsen:

sommaräng.jpg

Om ni visste hur många funderingar som föddes i mig bara genom att ströva genom ängen, ned till sjön, och tillbaka igen. På den tiden skrev jag inte, knappt någonting alls. Orden bara låg och vilade i huvudet. De ville berätta om skönheten, vemodet och alltings förgängelse; om livets rytmer, födelse och död. Att när våren kom tändes hoppet och livsgnistan igen, efter vinterns kyla, snö och ensamhet. Att efter regn kommer solsken – att allt alltid föds på nytt. Att dofterna gjorde så att jag ville borra näsan ned i myllan och dra in lukten av våt jord. Leva, dansa och älska. 

Himlen berättade för mig om människan. Att även mörkret har ljus och ljuset har ett mörker. Att skuggorna går bakom oss och springer lika fort som oss i solens sken. Att jag har en baksida, som medaljens. Ja, ängen berättade för mig vikten att försöka göra baksidan på en korsstygnstavla lika vacker som framsidans motiv.

Skönheten sa något utan att använda ord och fick mig att känna. Allt har en baksida, så även en vacker sommaräng. Den ska räfsas och höet ska hässjas…

Jag vänder mig om och tänker på sommaren och att allt har två sidor – mörker och ljus, och allt bär vi med oss…

Bri.jpg

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Glöm inte bort sommaren…

  1. Andromeda skriver:

    Så vackert med en sommaräng! Du har rätt det finns något mörkt och ljust med ALLT…Kram

    • Britta skriver:

      Jag har svårt för den mörka årstiden, att det är vinter är helt ok – om det bara var lite ljusare…men snart vänder det:-) och bättre att tänd ett ljus…Kram!

  2. Ewa. skriver:

    Önskar dig en riktigt trevlig och härlig helg Kraam

Kommentera

