Britta önskar er en fin 1:a advent…

Den satt högt uppe i fönstret i kökskammaren, adventsstjärnan, som en gång nog varit helt röd, man där tidens tand gjort sitt och färgen sakta år från år nötts bort från den glansiga plåten. Det var en sån där stjärna där små hål var stansade igenom och där en av spetsarna pekade rakt uppåt. Stjärnan var en av två adventssaker min mor pyntade med till första advent. Den andra var ljusstaken med de fyra kronljusen, med mossa och små vit-röda prydnadsflugsvampar.

Vi hade en väldigt strikt inställning till julen när jag var liten. Ingenting skulle tas ut i förskott. Att ta in granen före dan före dopparedan var otänkbart och traditionen var att far högg granen några dagar innan julafton och bar in den kvällen innan julafton. Vi barn klädde granen under tiden som far grumsade lite om att det skulle vara en spira i toppen, men vi ville absolut ha den luggslitna, gamla stjärnan igen, som alla år innan dess.

Två små hurtsar fick ny placering i köket och så stod granen där, så grön och grann i stugan. De glansiga girlanderna som mor och jag köpt på varuhuset Tempo blev en ny tradition. De små kopparformarna på väggen och änglaspelet skulle putsas och plötsligt hade julen gjort sitt intåg. På radion spelades Hosianna, Davids son och vi sjöng glatt, falskt i stämmor.

Varje liten sak fick omåttligt värde. Jag skulle ge vad som helst för en röd, nött plåtstjärna i mitt fönster. Man kan inte få allt – men jag önskar er ändå en riktigt fin och fridfull 1:a advent.

Advent.jpg 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Britta önskar er en fin 1:a advent…

  1. O. Wang skriver:

    Hej Britta. Det var roligt att höra om era traditioner det var nästan lika som vi hade hemma när man var ung.Den här julen ska jag tillbringa i Kina i en liten stad som heter Yinchuan här firas inte jul alls det är ett muslimskt område av Kina. Någon julpynt har jag inte med mig hit så julen kommer att bli torftig i år för min del

    • Britta skriver:

      Hej! och tack:-) Det är lätt att bli lite nostalgisk när julen kommer. Hoppas din jul blir bra ändå, spännande att åka till Kina, men du har kanske varit där förut också. Världen ser så olika ut och tänk så många minnen människor bär med sig på vägen. Önskar dig en god jul då, så här lite i förskott:-)

  2. Ninapinas skriver:

    Dina traditioner påminner om mina när jag var små. Det där med granen dagen innan, vissa speciella smycken i granen osv.Jag upplevde det som härligt, just att det var samma. Har väl inte riktigt samma ritualer nu men andra som vi håller hårt på. Jag tror mina barn tycker om julen iaf.Ha en fin första advent.

  3. Andromeda skriver:

    Jag håller hårt på att det inte ska tändas varken någon ljusstake eller stjärna innan första advent. En riktig gran har jag inte haft i mitt hem sen jag minns inte när. Sen jag började leva ensam har jag bara en liten gran med fiberoptik som används till jul. I år kommer jag inte ens att ta fram den eftersom jag inte ska vara hemma till jul… Önskar dig en fin första advent!Kram

    • Britta skriver:

      Nej, man behöver inte ta ut allt i förskott, men gran kan jag inte vara utan och det ska vara en levande gran. Jag har också bott själv i perioder och då skaffade jag gran ändå. Jag vill minnas att ett år var det en tanig sak från en julgranförsäljare utanför Statoil – men gav ändå lite julefrid:-) Kram

  4. Filosophia skriver:

    Nej man ska inte ta ut för mycket i förskott. fast vi har ju tjuvat och bakat lussebullar redan i november…fy!! Vi klädde heller aldrig granen förrän på lillejulafton men den traditionen har jag tänjt lite på när barnen var små.Hoppas du får en fin advent!Kram

    • Britta skriver:

      Nu för tiden kommer julgranen in helgen innan julafton – det är ju skönt att slippa hålla på med det när det är uppesittarkväll:-)Ha en fin första advent du med!Kram

  5. yrvaedret skriver:

    Tempo?!Även jag minns Tempo, det var tider det!När jag växte upp hade vi pappersgirlanger i kökstaget..röda och gröna. Vi hade små tomtar på kyl och frys, sådana där med kladdig baksida som mamma tog ner varje år.Gulgranen kläddes kvällen före julafton, klart det var en äkta. En sådan där som barrade och stacks.Julskinkan griljerades kvällen innan, vi fick äta den så där lagom varm…på en hårdsmörgås. Änglaspelet klingade så svagt i bakgrunden, och på stereon snurrade Loa Falkmans LP-julskiva.Kom på att jag och barnen åker ner till Övik i helgen, lite bad på Paradisbadet. Vi siktar in oss på fredagen efter.Kramar

    • Britta skriver:

      Trevligt att läsa om dina julminnen. Kommer också ihåg det där med kladdiga tomtar på kylskåpet:-)Vi siktar in oss på nästa fredag. Spännande…!

  6. yrvaedret skriver:

    Taget? Taket ska det ju stå!

Kommentera

