Jamen, hur tråkig kan man bli egentligen!

Svart, svart och åter svart. De senaste åren har jag nästan bara köpt svarta kläder. Jag kan hålla en lila tröja i näven, titta på den ett kort ögonblick, sucka, lägga tillbaka den och sedan blir det en svart igen. Men ikväll – har jag köpt en kornblå tröja och en offwhite polotröja. Ok då, jag kunde inte låta bli ett par svarta pantalonger (eller heter det kanske leggings numera) och en beige kofta, men jag måste i vilket fall som helst kliva ut ur den här svarta tråkigheten.

Jag planerar ett nytt liv i rött och rosa. Fluffiga toppar som ser ut som tårtdekorationer och får mig att tänka på Leila bakar. Problemet är bara – att det är inte jag. Jag har aldrig varit och kommer aldrig att bli en rosa gräddbakelse; nej, jag är en schwarzwaldtårta eller en biskvi. En riktig tråkmåns med andra ord. Enda gången jag kan sväva ut lite är när jag skriver. Ljuger gör jag aldrig heller.

Jag köpte ju ett knallrött läppstift för ett tag sedan. Det ligger tryggt och bra i en sminkväska – helt oanvänt. Rött mot svart är ganska snyggt… Nej, imorgon tänker jag svepa in mig i den lilla tårttoppen jag inhandlade idag och därmed chocka min omgivning: viskningarna kommer att gå i korridoren (sch…hon är inte svart idag….) Undrar vad som har hänt?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Jamen, hur tråkig kan man bli egentligen!

  1. Margareta skriver:

    jag har också nästan bara svarta kläder men lila jumprar i bland, Svart är vackert och alltid passande. man får stil av svart. Oftas ser man i dag folk käädda i randigt och rutigt och blommigt. Inte snyggt tycker jag.

    • Britta skriver:

      Tack, nu känns det mycket bättre; kanske är jag inte lika tråkig som jag inbillar mig:-) Svart är lite stiligt tycker jag – men jag borde piffa upp mig med lite färg. Är inte heller så mycket för blommigt.

  2. Lemme skriver:

    På ”insidan”, kan man väl ha alla regnbågens färger! Då är man aldrig en tråkig människa, även om utsidan är ”grådaskig”!

    • Britta skriver:

      Det var en ny tanke – jag är nog en regnbåge på insidan, fast det märks inte på utsidan. Den tanken ska jag bära med mig…:-)

  3. Bokmalen skriver:

    Hi hi. Svart och grått dominerar min garderob också, men nu har jag försökt att pö om pö köpa små färgklickar. Jag gillade Lemmes kommentar: på insidan har man alla regnbågens färger. Så underbart.Rött läppstift är ursnyggt och väldigt inne. Och ja, det heter leggings:-) nu för tiden, men man kan kalla dem precis vad man vill.Ha det gott.

    • Britta skriver:

      Visst var den kommentaren fin! I alla fall blev det polotröjan i offwhite idag och jag kände mig, tja annorlunda och gladare. Sedan finns det inte så mycket kläder med färger i affärerna eller så går jag på fel affärer.Ha det så bra du också! Kram

  4. Filosophia skriver:

    Ja jag är också dödande tråkig i svart i princip alltid. OK jag har lite vita och rosa grejor och någon enstaka blå eller röd tröja, men svart är utantvekan den förhärskande färgen i min garderob. Men jag trivs i det. Det är ju jag :-/Kul med nya kläder iaf!!Kram

    • Britta skriver:

      Det finns fler som jag då. Jag har gått en shoppingrunda idag också – jag undrar vad som hänt, jag som nästan aldrig shoppar annars. Och jag har njutit av det – annars brukar det kännas som ett hopplöst företag. Ja, det är kul med nya kläder:-)Kram

  5. Andromeda skriver:

    Bra jobbat av dig! Du är absolut på rätt väg 🙂 Tittar man in i mina garderober blir man inte precis glad över att det finns en massa färger. Då och då händer det dock att jag överraskar mig själv och köper något med färg…Kram

    • Britta skriver:

      Ja, jag känner mig riktigt nöjd över mig själv. Det är väl så den här tiden också att det blir mycket svart, men nu har jag ju två plagg i ljungfärg också:-) Kram vännen!

  6. Anna skriver:

    Jag är med svartklädd för det mesta. Men ibland skärper jag mig och köper en röd tröja eller något. Problemet är att när det är tidigt på morgonen, som det ju oftast är när man ska ta på sig, så känner jag aldrig att jag kan leva upp till den röda tröjan. Om jag ser ut som ett lik i ansiktet. vilket jag oftast gör på morgonen så gör det sig inte med en röd tröja till det. Så det blir svart ändå.

    • Britta skriver:

      Det kan ha något med nyansen att göra. Jag har en röd tröja och i den ser jag smått sjuklig ut, oavsett om det är morgon eller kväll. Annars tror jag att du klär i kornblått, den där klara blåa färgen eller mossgrönt. I alla fall blir man piggare med färg. Kram Anna!

  7. Anna skriver:

    Jag har faktiskt en ganska nyinköpt kofta i kornblått… Kram!

    • Britta skriver:

      Den färgen är poppis igen. Förra gången var det -86 tror jag. Ska man våga hoppas att även ceriese kommer tillbaka – den färgen gillar jag!

  8. KnurraLinda skriver:

    Jag har oftast svart jag med, sen kan jag ”piffa till” det med en färgglad ögonskugga elelr en sjal eller ett bälte i annan färg. Det känns enklast med svarta grejer hehe 😉

    • Britta skriver:

      Inte minst när man ska tvätta:-) Det räcker med en tvätt, så är man klar. Men nu ska bli lite ändring med den saken. Kram Linda!

Kommentera

