Book-award…

Tack Bokmalen! Jag har en av böckerna som du gillar i min bokhylla – Tillsammans är man mindre ensam.

cherry-award.jpg

I priset ingår:
1. Tacka den du fick Awarden från.
2. Kopiera Awarden till din blogg.
3. Berätta vilka tre författare som hör till dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
4. Skicka Awarden vidare till fem mottagare du tycker förtjänar den

Jag har funderat. Det är lite sorgligt, men jag läser inte så mycket nu för tiden. Jag som förr slukade böcker. De tre böcker som jag valt ut – handlar alla om kärlek; det tillstånd och den känsla som får den här världen att bli lite mera mänsklig:-) I alla fall vill jag slå ett slag för tre svenska författarkvinnor, vars sätt att skriva jag tycker mycket om:

Inger Alfvén – Arvedelen

Boken handlar om kvinnor i olika generationer.

”- Du måste ha förtroende för dig själv och din egen förmåga Clara, fortsätter moster sitt lilla tal. Man förstör så mycket för sig om man inte tror på sig. Då gör ingen annan det heller.”

Marianne Fredriksson – enligt Maria Magdalena

Berättelsen huvudperson är Maria från Magdala. Hon är en person som har en röst, tänker, talar och är klok. En dag träffar hon Jesus och de utvecklar en djup vänskap…

Gerda Antti – Romanerna om Ulla

Den 50-åriga Ulla är läkarsekreterare och gift med Sture. Ulla reflekterar över livet och kärleken och funderar på fjärrvärme och närvärme människor emellan.

Det här tre böckerna har jag läst flera gånger om – de talar till mig.

Jag nominerar tre personer: 

Vargen

Andromeda 

Gunnar (Deckarbloggen)

 

Grattis:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Book-award…

  1. Arrami skriver:

    …tackar för nomineringen och kommer med ett utförligare tack i ett inlägg! ;-)Kram. 😉

  2. Bokmalen skriver:

    Kul att du nappade på detta och tack för boktipsen. Jag kan inte minnas om jag läst något av Gerda Antti, kanske dags nu. De båda andra har jag läst men väldigt länge sedan. Jag väntar på att min läslust skall komma tillbaka och då….Kram

    • Britta skriver:

      Jag kanske får tillbaka min läslust nu (tack vare dig). Funderar på att läsa om ”enligt Maria Magdalena”. Hoppas du får en fin helg!Kram

  3. Jag skriver:

    Gerda Anttis böcker läste jag med glädje. Inger Alfvén… funderar, det var länge sen jag läste henne…. Aha, kvinnor i olika generationer, jo, den tyckte jag mycket om! Marianne Fredrikssons historiska romaner har jag bara läste en av, men Simon och ekarna minns jag, den gjorde intryck.

    • Britta skriver:

      Inger Alfvén har skrivit många bra (och bra många) böcker. Det finns en bok som heter ”Ur kackelackors levnad” lite bisarr faktiskt, men intryck gjorde den. Böcker ur kvinnors perspektiv är aldrig fel.Ha en fin kväll:-)

  4. Andromeda skriver:

    Jag tackar för att jag fått denna Book-award av dig! Men att göra den blir inte det enklaste… Måste nog funder ett tag tror jag…

  5. Andromeda skriver:

    Nu har jag skrivit om ”mina” böcker om du vill läsa. Önskar dig en fortsatt fin söndag!Kram

Kommentera

