Vikten av att läsa en saga för barnen då och då…

Min mamma läste aldrig sagor för mig när jag var liten och jag insåg att skulle jag få tillgång till sagans förlovade land var det bara att lära sig läsa själv. Jag kommer ihåg att min pappa läste en saga för mig en gång. Far och mor hade inte så mycket till över för lek med barn och man skulle inte pjåska alltför mycket, däremot julstädades det månader innan julen kom och maten var viktig.

Det fanns bra böcker i vår bokhylla hemma. Invandrarna, Utvandrarna, Nybyggarna och På stranden. Jag läste de böcker som fanns, dessutom lånade jag mängder av böcker i den bokbuss som passerade mitt hem en gång i månaden ”in the middle of nowhere”.

Jag är en person som föddes in i en miljö som inte förändrats vidare mycket genom åren. Min farmors farfar var den som först kom till byn och byn var världen. Min lilla värld delade inte så många andra med mig och min uppfattning om livet och människorna kom till mig från böckerna. Jag tyckte mycket om Vilhelm Moberg, exv trilogin om Knut Toring, som jag upplevde var nutid, men utspelade sig på 30-talet.

Vad jag vill säga är: Kärlek kan också ges med mat och städning – men läs en saga då och då för era barn i jul… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vikten av att läsa en saga för barnen då och då…

  1. Deckargunnar skriver:

    HejTack för nomineringen! Jag ska se om jag hinner göra nåt av det. Varför är tiden så knapp?Ja sagor är viktiga. Jag har berättat sagor ”utan bok” för mina barn precis som min pappa gjorde för oss.Trevlig advent!

    • Britta skriver:

      Hinner du så hinner du:-)Ja, sagor kan vara viktigare än vad man tror!Önskar dig också en fin och mysig fjärde advent:

  2. Andromeda skriver:

    Inte heller jag har vuxit upp med vuxna som läste sagor. I mitt hem fanns det inte många böcker. Min mamma läste mycket och böckerna lånade hon på biblioteket. Man använde inte de stackars slantar som fanns till något så onödigt som böcker. Mina barn fick höra sagor varje kväll 🙂 Att läsa ger så mycket…Kram

    • Britta skriver:

      Ja, det gör det verkligen och så stimulerar de fantasin – jag undrar om dataspel kan ersätta böcker på det sättet?Kram

Kommentera

