En dröm om Gud…

Jag går på en gammal gata tillsammans med en av mina systrar. Jag ser mig omkring och jag känner inte igen platsen jag befinner mig på; allt ser så gammalt ut, husen och gränderna. Det är varmt. Himlen är blå och solen känns het och stekande – stället påminner om någon gammal antik plats i medelhavsområdet – tänker jag i min dröm.  

Vi går och plötsligt ser jag en man, som jag vet är en vän. Han håller i en annan person, men när jag ser honom vet jag att något är fel. Jag går fram till honom, kramar och säger hans namn, fast det är en slags förkortning av namnet: ”XXXX”, hur är det?

Han tittar på mig, men ingenting blir sagt och jag vandrar vidare. Vi är på väg till en fest min syster och jag och vi vet inte riktigt vart den är, men vi kommer till ett stort, gammalt hus med en enorm port. Dörrarna är så stora. Allt är enormt. När vi går in känner jag närheten av något ännu större. Jag känner rädsla för jag är så liten och Gud är så stor. Det är tyst och i tystnaden finns… Den stora porten står på glänt och vi går ut igen, nedför gatan, hör glada röster i ett annat hus – sedan kan jag idag inte minnas mera hur drömmen fortsatte eller detaljer, men jag minns vad jag kände när jag vaknade.  

Jag skrev ned drömmen. Det här hände för kanske 8-10 år sedan. Jag funderade och funderade vem XXXX kunde vara; jo, en arbetskamrat hade faktiskt det namnet och jag vet att det låter konstigt, men jag tvungen att förklara min dröm och fråga honom om drömmen hade något med honom att göra. Mådde han bra? Var allt ok? Jo, allt var bra. Ingenting var fel. Tiden gick och när det hade gått ett tag fick jag ett telefonsamtal. En vän ringde om en annan XXXX, han låg på lasarettet. Jag visste inte om att han var sjuk, men slutet var nära.

Nej, det är inte alls säkert att min dröm hade med honom att göra, men den drömmen är ett fåtal av de drömmar som fastat inom mig. Jag har flera gånger sökt efter det papper jag skrev min dröm på för att läsa mer, men jag hittar det inte.

Jag kom att tänka på drömmen igen när jag tittade på mina foton från Forum Romanum förra året i Rom. Jag fotade många portar.

Lägger in några bilder från Forum Romanum och undrar; vad betydde egentligen min dröm om Gud…

Forum.jpg

ForumRomanum.jpg

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

