Livet från den ljusa sidan…

Jag har funderat vidare på filmen ”Livet från den ljusa sidan” och kommentaren ”du får mig att känna mig bra om mig själv”. Det finns människor som får en att tycka om sig själv mera och det finns människor som får en att aktivera den inre kritiska rösten och man blir smått obehaglig till mods.

Det sägs att man växer av kritik, men jag har mina tvivel. Tips och råd och lärande är en sak, men kritik i den meningen att vara elak tror jag ingen växer av – däremot kan människor blomma ut när de får beröm. Jag gör det i alla fall. Varje gång en människa säger något snällt, vänligt och kärleksfullt till mig, så växer jag. Inte växer jag speciellt mycket av kritik, utan känner mig bara aningen mera misslyckad.

Ord har större bedydelse än man kan tro. Jämför nedslående ”du ska inte tro att du är något” med upplyftande ”du är underbar, klok och fantastisk”.

Ja, det finns människor som får mig att aktivera den inre kritiska rösten, men också människor som får mig att tycka bra om mig själv och de har överseende med mitt morgonhumör och att jag inte skrattar innan första koppen kaffe och har förståelse för mina egenheter och glömmer att jag sa de där obetänkta orden. De som ser mig, mina rörelser, mina ådriga händer och knotiga fingrar och som i all min otillräcklighet ändå gillar mig för att jag är jag. Det är det som får en att vilja bli en bättre människa…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Livet från den ljusa sidan…

  1. Maria de Suède skriver:

    Det finns kritik i all välmening som hjälper en att utvecklas, men den kritiken som du nämner fàr en att dra sig undan och bli arg, det hjälper inte en att utvecklas…Men beröm hjälper ju en att utvecklas, dà har man lust att bli bättre…Mànga kramar

    • Britta skriver:

      Enbart ordet har en negativ laddning tycker jag, även om man lägger till ”konstruktiv” före. Hoppas allt är bra med dig Maria:-)Kram

  2. Andromeda skriver:

    Ett klokt inlägg. Jag tror att man bara ska ge kritik om man tror att det är någon som blir hjälpt av det man säger. Att påtala att något är fel eller dåligt medför aldrig något positivt för den man säger det till… För övrigt håller jag med om att kritik är ett negativt laddat ord… Önskar dig en fortsatt bra dag!Kram

    • Britta skriver:

      Håller med dig där – att bara ge kritik som har ett gott syfte, fast kanske har man själv ”syndat” ibland när det gäller det. Överhvuvudtaget kan kommunikation vara en svår nöt att knäcka – om man själv blir kritiserad är det ju väldigt lätt att vilja ge tillbaka med samma mynt. Man får väl se det som att man aldrig, aldrig blir riktigt fullärd:-)Kram

Kommentera

