Upptäckte SVT:s webbbutik…

när jag beställde ”Den goda viljan”, som för övrigt damp ned i brevlådan igår. Jag tog varsamt upp DVD-fodralet ur det vadderade bruna kuvertet och höll det mot min kind, ungefär som en av de medellösa personerna i Karl-Bertil Jonssons julsaga, som kysser en bok på tyska – om och om igen. Jag var på middag med kollegor igår och kunde inte se något av avsnitten – men ikväll har jag tittat och gråtit och beundrat Pernilla August, denna fantastiska skådespelerska. Hennes närvaro är så påtaglig att jag ibland tror hon sitter i mitt vardagsrum. Hennes känslor känner jag. Jag är hon.

Men, nu till det mest fantastiska: I SVT:s webbutik fanns Kullamannen, Kråkguldet och Teskedsgumman! Jag ska baske mig beställa de dvd:arna också och ha en nostalgihelg inom kort. Kommer ni ihåg Kullamannen och ringen med ”två vita och två blå stenar”?

Kanske håller jag på att gå tillbaka i barndomen igen? Det brukar ju bli så när man blir gammal, men det är nog bara falskt alarm än så länge. 

Åter till Den goda viljan och det slår mig att allt alltid går igen. Att människor har varit likadana i alla tider, tänkt samma tankar, haft samma kval, lidit, älskat och hoppats på samma sätt – som Anna och Henrik. Annas mor som berättar om sitt äktenskap: ”Jag var ensam och han var ensam. Jag trodde att tillsammans skulle vi bli lite mindre ensamma. Men så fel jag hade. En ensamhet är lättare att bära än två….”

Jag har haft kvalitetstid ikväll. Jag har inte tittat på dumburken – jag har insupit äkta kultur och under tiden bättrade jag på min dagliga C-vitaminnivå med en styck apelsin från Spanien. Jag skulle egentligen ha pluggat italiensk grammatik, men faktiskt var det en snutt från Italien i ett av avsnitten. Nu är det nästan för sent och jag antar att jag får sitta med skammens rodnad imorgon kväll när Cristina frågar något om reflexiva verb och jag kommer att mumla tyst för mig själv: Si, si, do vara boss – hondar gilla spagätti. Mama Mia! 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Upptäckte SVT:s webbbutik…

  1. Bokmalen skriver:

    Hi hi, si si:-) Förstod precis hur glad du blev eller rättare sagt salig när du gjorde jämförelsen med K-B Jonsson. Tack för tipset jag visste inte att de hade en webbutik en gång. Och jag kan bara hålla med dig när det gäller Pernilla, hon är fantastisk skådespelare, så äkta och med en sådan närvaro. Jag gillar att vara nostalgisk så jag skall kika in i butiken och botanisera bland minnena.

    • Britta skriver:

      Ja, det blir nog någon fler beställning för mig framöver – och när det gäller italienskan ikväll får de klara sig utan mig. Jag samlar krafter till nästa vecka istället. Ha en fin kväll!Kram

  2. Ewa. skriver:

    Vad roligt jag ska titta in där =)) Kraaam

  3. Andromeda skriver:

    Inte visste jag att svt har en webbutik! Kanske måste kolla in vad som finns där… Du ska se att det går bra med gramatiken. Du kan säkert mer än du tror.Kram

    • Britta skriver:

      Det gäller nog att träna lite mera:-) och titta igenom hela min tjocka dvd-samling av La Piovra. Hoppas du får en fin fredag!Kram

  4. Madonnan skriver:

    Bra tips! Och Kullamannen minns jag, det var jättespännande :)Kram o ha en bra kväll

    • Britta skriver:

      Visst var serierna spännande och de måste ha gjort intryck eftersom man minns dem än. Här skiner solen idag och himlen är blå – äntligen!Ha en fin dag. Kram!

  5. Lindalou skriver:

    Läser du italienska? Vad roligt. Det går säkert bra med grammatiken. Jag läste spanska på gymnasiet.Jag älskade det men tyvärr har jag inte använt det sedan jag var en KORT tid som aupair i Spanien.Ha en fin dag.

    • Britta skriver:

      Man glömmer så lätt när man inte använder sig att språket. Italienska är kul, men jag har inte kommit så långt än i mitt lärande…jag får nog flytta till Italien om det ska bli något:-) Ha det gott . Kram!

Kommentera

