Förlåt mig…

om jag kunde samla alla
jag gjort fel mot någon gång 
skulle jag säga 

förlåt mig
jag visste inte bättre då 
förstod inte att orden kunde såra 
att mina handlingar var egoistiska

om jag kunde samla alla
som sårat mig
skulle det vara alltför tungt att bära

om jag kunde se in i andras hjärtan
kanske även mitt hjärta skulle vekna

om jag förstod vad jag inte förstår
skulle jag inte vara jag

om idag är imorgon
finns ännu möjlighet
att göra annorlunda

bilden av mig
är bara en av bilderna 
av mig precis som 
bilden av dig
bara är en glimt, en glimt, en glimt

du och du och du
förlåt mina mänskliga brister
och tillkortakommanden

käraste, älskade du

Britta Johansson 2011-02-03  

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Förlåt mig…

  1. sarahmara skriver:

    Du säger förlåt här…. det räcker . Du känner att du gjort fel. Det räcker. Du duger och är äkta, jättefint skrivet!//sarahmara

  2. MizzLiz skriver:

    Vad fin. Det kändes som om orden kom ifrån mig… (fast jag hade inte lyckats med skriva så bra)Tumme!

  3. Bokmalen skriver:

    Kära Britta. Du fick mig att gråta när jag sitter här på tåget till Göteborg. Vilka vackra ord du skriver. Så innerliga att det vandrade rakt in i min själ. Jag tar med mig dina ord ut i arbeteslivet idag som en påminnelse av orden som Islandsmamman brukar använda ”Vandra varsamt i själars närhet”.Kram och Tumme.PS: Vad gör du förresten uppe så sent eller så tidigt? DS

    • Britta skriver:

      Vad fint skrivet av dig:-) Jag fick lite inspiration i morse…eller ska jag säga inatt när jag vaknade 02.15. Ja, vad gör man? Skriver så klart. När jag skrivit min dikt klev jag upp och bakade en äppelkaka som jag tog med på jobbet. Hoppas du fick en jättebra dag! Kram!

  4. Q50+ skriver:

    Det var fint skrivet – jag kände att det var mina ord men att jag inte fått det på pränt – som du. Tänkvärt och riktigt fint!

  5. Helena skriver:

    Jätte fint skrivet. Du fick en tumme helt enkelt! =)Kram

  6. Madonnan skriver:

    Så klart du blir förlåten. Alla är vi människor.Vackra och innerliga ord.Kram

  7. Filosophia skriver:

    Vad fint Britta!KRAMAR

  8. kyrksyster skriver:

    Det mesta av det onda vi gör gör vi av okunskap eller tanklöshet. Ibland i tron att vi gör det rätta. Missriktad välvilja.Annat handlar om passioner i oss, hat, hämnd, begär, avund, girighet… mm. Vi maskerar och kamoflerar för att slippa konfronteras med vår skuld.Men insikten om felen och skulden är ett stort steg mot förändring.Tack för fina ord!

    • Britta skriver:

      Människan har mycket att tampas med, som du skriver, okunskap, tanklöshet och olika slags passioner. Man försöker så gott man kan – men ibland räcker det inte riktigt till. Tack för dina ord!

Kommentera

