Ja, visst gör det ont…

Jag köpte LP-skivan när jag var 18-19 år. Lena Nyman sjunger tonsatta dikter av Karin Boye. Berndt Egerbladh klinkade på pianot. Den skivan har jag lyssnat mycket på. Lena Nymans röst, orden och det dröjande pianot…

Den här fanns inte på skivan, vill jag minnas, men en av Boyes dikter jag tycker bäst om är:

Ur ”Jag vill möta”:

Våren gryr i vinterns trakter,
där jag frös.
Jag vill möta livets makter
vapenlös.

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ja, visst gör det ont…

  1. Deckargunnar skriver:

    Karin Boye är min absoluta favorit bland kvinnliga poeter. Jag har inte hört skivan men kan tänka mig att kombinationen blir bra. Jag ska ta en sväng förbi Youtube o se om den finns där.Kommer alltid att minnas Lena Nyman från filmen Släpp fångaren loss

    • Britta skriver:

      Jag har en till favorit bland poeter – Edit Södergran. Hon talar till mig…Ja, Lena Nyman gjorde så många bra saker, en riktig personlighet.Ha en bra dag Gunnar. Hoppas solen lyser i Karlstad:-)

Kommentera

