Den villkorslösa kärleken…

Hon var en berömd författarinna. Böckerna sålde bra och hennes yrkesverksamma liv var gick som på räls. Hon levde själv med sin hund. Hon var framgångsrik utåt sett, men ändå olycklig. I reportaget beskrev hon sin stora sorg i livet – hon hade aldrig varit nummer ett för en enda människa. Inte för hennes mamma och pappa och inte för någon annan heller för den delen. Hon hade aldrig vilat i vetskapen att vad jag än gör, hur jag än lyckas, så är jag villkorslöst älskad för den jag är.

Det fick mig att tänka på den villkorslösa kärleken och tron att bara prestationen föder kärlek. Kärlek är nog människans största lycka och största olycka. Att ha den, mista den eller aldrig fått känna av den. Att bli bränd och aldrig våga älska igen för att det gör så ont i själen att mista. Människorna som inte förtjänade kärlek, men fick den ändå. Kärleken, som är lika oberäknelig och lika fri som vinden. 

Vår största längtan i livet och inte föddes vi med en instruktion i handen om hur den skulle vara eller hur det skulle kännas, men vi har läst om den, lyssnat till tusentals sånger om denna urkraft: It must have been love, but it’s over now. Love hurts. Kärleken är. Drömmen om Elin. Allt andas kärlek och det gör mig varm i hjärtat. Hårda hjärtan kan bli mjuka igen. Livet kan bli en grönskande vårdröm och få andra dimensioner. I den slutna handen får den inte plats – i den öppna handen stryker vinden förbi – kittlar fingertopparna, om och om igen…   

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Den villkorslösa kärleken…

  1. sarahmara skriver:

    Fint du skriver!…//Sarah

  2. Deckargunnar skriver:

    Kärleken till ens egna barn skall alltid vara villkorslös. Nåt annat finns inte tycker jag.Ja det finns många fina texter om kärlek som du citerar från.Drömmen om Elin är fin tycker jag. Kanske för att min”urmoder” hette Elin.Nej nån instruktion för hur man lever livet finns inte o kanske är det lika bra.

    • Britta skriver:

      Visst, så borde det vara; kärleken till barnen ska bara vara där.Elin är ett fint namn och ”Drömmen om Elin” är vacker:-)Solen lyser idag från en klarblå himmel – och det är också vackert..

  3. Andromeda skriver:

    Vilket jättefint inlägg! Det träffade mig rätt i hjärtat. Du som vet lite om vad som hänt mig under helgen förstår säkert att jag är lite extra känslig just nu…Kramar

    • Britta skriver:

      Tack…Kärlek kan verkligen göra ont, men det är nog priset människan får betala för att även kunna känna hur gott den kan göra. Kärlek kommer ändå alltid att finnas, men i olika skepnader och kan dyka upp när man minst av allt anar det…Ja, jag anar hur du känner dig och skickar en stor kram.Kram!

  4. Ninapinas skriver:

    Fina rader, jag känner att mkt stämmer.

  5. JennyMP skriver:

    Så fint skrivet om kärleken och livet!Som du säger, i den slutna handen får inte mycket alls plats.

  6. Bokmalen skriver:

    Först när Dottern föddes fick jag både ge och ta emot villkorslös kärlek. Det är underbart. Jag önskar att alla barn fick uppleva det. För det är så det skall vara, tyvärr fick jag själv aldrig som barn uppleva det. Men det har jag reparerat i min själ nu. Kram Britta

    • Britta skriver:

      Ja, alla barn borde få den kärleken, men som du skriver – det är aldrig för sent att få uppleva den och vad bra att det blev så för dig.Kram Bokmalen!

Kommentera

