Ett av de glasklara ögonblicken man minns – Palme skjuten och död…

Det är 25 år sedan Olof Palme mördades. 1986 var jag själv 25 år. Det var lördagsmorgon och jag vaknade av klockradion, inte den ilskna signalen, utan av en radioröst. Jag skulle jobba den dagen. Det var lördag och skoaffärer har öppet på lördagar.

Men, vad sa rösten på nyheterna? Olof Palme skjuten och död? På väg hem efter ett biobesök med sin fru. De hade sett Mozart om jag inte minns alldeles fel.

Den dagen var en märklig dag. De följande dagarna och de följande veckorna och månaderna var märkliga. Allt jag ville var att mördaren skulle hittas, dömas och åka in i fängelse. Jag trodde varken på PKK-spåret eller Christer Pettersson, det var bara som lösryckta spår, tagna på måfå ur ingenstans.

Jag undrar om gåtan någonsin kommer att bli uppklarad. Vem mördade Olof Palme?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ett av de glasklara ögonblicken man minns – Palme skjuten och död…

  1. Bokmalen skriver:

    Jag skulle fylla 26 år. Och jag minns det som i går. Jag gick upp och satte på TV och skulle titta på Godmorgon Sverige och möttes av något helt annat. Jag trodde det var ett skämt så jag ringde till min mamma och vi kunde konstatera att Olof hade blivit mördad.Det var som om den dagen var början på något helt annat. Jag satt klistrad vid TV och följde nyheterna med en känsla av ofattbarhet och stor stor sorg. Olof Palme var en av mina stora idoler och är!!

    • Britta skriver:

      Det var en overklig, ofattbar och hemsk händelse och den skedde i Sverige och plötsligt blev vi så sårbara och rädda. Vissa ögonblick glömmer man aldrig…

  2. yrvaedret skriver:

    Jag minns också när nyheterna rapporterade att han blivit skjuten. Jag vaknade mitt i natten av upprörda röster nere från köket. Jag smög ner i trappen, mamma grät vid köksbordet och pappa, han satt o höll huvudet i händerna. Gick ner o frågade vad som hade hänt, mamma fortsatte stilla gråta medan pappa berättade att Sveriges stadsminister hade mördats. Jag var bara 12 år, men jag minns exakt hur det såg ut i köket, radiorösten i bakgrunden o hur chockade mina föräldrar var.Behöver knappast tillägga att båda är sossar?!Kram fina Britta, ha en bra dag o hoppas vi kan ses fler gånger!

    • Britta skriver:

      Man skulle gärna vilja att den där gåtan skulle kunna knäckas någon gång. Kram! Ja, jag tror att vi kommer att träffas fler gånger. Det vore skoj!

  3. Andromeda skriver:

    Jag minns den där lördagen glasklart. Det var en väldigt konstig dag den dagen. Tänk att det nästan har gått 25 år. Lite skrämmande faktiskt… Ha en fin kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Ja, det är skrämmande att det gått 25 år. Vi pratade faktiskt om just det på jobbet idag. ”Någon” sa att denne var 23 när det hände och nu var det 25 år sedan och åren hade gått så fort – och hur fort skulle inte de följande 25 åren gå:-)Kram

  4. Inger skriver:

    Jag blev väckt tidigt på morgonen. Det var hemska dagar som följde…

    • Britta skriver:

      Ja, det var det. Läste just att Leif G W Persson tror att det är någon inom polisen eller det militära – det spekuleras fortfarande…

Kommentera

