Vad vet vi egentligen…

Ja, vad vet vi egentligen om de av oss som skriver här? Som lättar sina hjärtan och ger sig ut på internets publika arena? Kan man tro att man känner någon för att man kommunicerat med skrivna ord? Kanske är det så, för visst känns det som om man kan läsa mellan rader och se människan bakom orden och ibland se människan bakom orden som inte skrivs. Och så tolkar vi, och så tror vi. Men kanske är det sannare än att träffa någon öga mot öga – här finns tid att nyansera, att tänka efter, att försöka visa vem man ”egentligen är”.

Ja, vad vet vi egentligen om de av oss som skriver här…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vad vet vi egentligen…

  1. Johnny skriver:

    Rätt intressant, faktiskt.Ord för ord och mening för mening är det egentligen omöjligt att säga emot. Men om vi vidgar vyerna så öppnar det sig en horisont. Det vi läser mellan raderna och tolkningen vi gör består ju alltid av en mall. En tolkning som kommer sig från tolkarens egen erfarenhet och eget perspektiv. Din sista mening tror jag också har sitt eget perspektiv. -Helt korrekt i sak. Men ibland tror jag att vi som skriver här har en tendens att bara ”spela ut” stundens reaktion. Ibland rent av bara spela ut reaktionen på reaktionen…. -som ett objektivt faktum.Låt mig bara helt kort få nämna hur jag tänker. Då får jag gå tillbaks till mig själv. Varför svarar jag här? Varför väljer jag den approach jag gör? 1. Jag ser din bild. Väl komponerad och känslomässigt tilltalande. I färg, sättet att beskära den och dig i förhållande till omgivningen. Redan här har du deltagit i min tolkning och styrt vad jag ”läser mellan raderna”.2. Min nyfikenhet är väckt. ”vem är denna Britta”? -Klickar. Så får jag tre paramentrar som håller hyggligt ihop. Bilden, presentationen och ditt blogginlägg. 3. Efter att ha tittat på ett par ytterligare inlägg kikar jag på vilka som står under ”bloggar”. En del känner jag till, och andra känner jag rent av igen. Plötsligt börjar nattens dimma att upplösas. Precis som dimmorna på ängen skingras av solens strålar en sommarmorgon. 4. Så var är DU? Summan av bilder och texter? Eller summan av bilder och texter – [minus] signalerna från dina kontakter? 5. Plötsligt blir det du skriver här så levande, men ändå så vagt. Vi får alltså en summa av intryck som väger mycket tyngre än den personliga tolkningen. Jag tror, men det är ju bara en reflektion, att liksom en tillvaro irl. läcker vi hela tiden pusselbitar, så gör också våra signaler i text. 6. Så hur vi än försöker, kommer vi aldrig lyckas att visa vilka vi ”egentligen” är. Oavsett modell… Hmmm…. lite väl filosofiskt kanske, men ändå!

    • Britta skriver:

      Intressant…hela tiden läcker vi pusselbitar…ja, så kanske det är och det skrivna ordet + det vi är i ett personligt möte ger nog en bättre helhetsbild än bara det ena.Teori och praktik, så att säga: tankarna kommer ut när man skriver och hur man agerar irl kan vara en helt annan sak, eller överenstämma – det beror ju på:-)Tack för ett långt och intressant svar på mitt inlägg!

  2. yrvaedret skriver:

    Ja du Britta, jag hade bildat mig en uppfattning om dig. En liten sådan ;-DOch vet du? Den stämde nästan in till 100% när jag väl fick träffa dig över en AW.Du fick mig även att tänka i helt andra banor när vi skildes åt. Det var en trevlig överraskning.Vi ses framöver för en till AW, and the next one is on me!Torsdagskramar!

    • Britta skriver:

      Du var också ungefär som jag hade föreställt mig – glad, hejig och framåt:-) Så där ser vi att man kan bilda sig en uppfattning om en människa man aldrig träffat förut genom att läsa vad de skriver och att den sedan stämmer ganska bra. Next on you! Kram Yris

  3. Bokmalen skriver:

    Ja, vilka är vi?Jag lägger också pussel, med hjälp av de skrivna orden i bloggen och hur bloggaren kommenterar hos andra och vilka favoriter som bloggaren har. Och jag hoppas att andra kan SE mig.

    • Britta skriver:

      Jag har ju mycket lättare för att skriva än för att tala, men jag tror nog att du förutom att skriva, har ganska lätt för att uttrycka dig muntligt. Du har också normer och ideal som är viktiga för dig och som du lever efter. Du har ett otroligt varmt och stort hjärta och bryr dig om människor och vill verkligen att alla ska må bra…och ibland är du en bokmal som förpassar dig bortom tid och rum i en egen värld…:-) tror jag…Kram

  4. Andromeda skriver:

    Även om man inte ser allt så kan man nog bilda sig en hyfsat bra uppfattning om man läser en blogg under en längre tid. Men en hel del kan förstås döljas på ett väldigt effektivt sätt så man kanske ändrar uppfattning om man sen träffas irl… Önskar dig en bra kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Sedan kan man vara lite olika dag från dag, dagsformen kan ju variera lite. I verkliga livet finns inte så mycket tid att försöka formulera sig rätt och säga genomtänkta saker – då blir det mera spontant och det som är sagt är svårt att få osagt…Kram!

  5. Bokmalen skriver:

    Britta! jag hoppas att det är sådan jag är. För den människan du beskriver vill jag vara och det är nog den jag också är för det mesta (hoppas jag). Jag blev rörd av dina ord. Inte bara nu utan även annars också. Dina ord når in i min själ och blandar sig inne i mig och värmer och ger mig hopp om mänskligheten.Kära du!

    • Britta skriver:

      Bokmalen, jag tror baske mig jag ska skriva ut den här sidan och rama in den. Jättefina ord som jag blir väldigt glad över!Kram!

  6. Madonnan skriver:

    Jag tror att man kan ”lura” andra ett tag, men sen lyser det igenom vem man är…för vem orkar spela, att skriva är lite som att prata ändå :)Kram!

    • Britta skriver:

      Man är den man är och den man är kanske blir mera rättvisande med kombinationen av det skrivna och det talade.Kram!

  7. Arrami skriver:

    …kan man ”känna” någon helt, kan man ens känna sig själv helt? Är inte så säker och tror mest orden här på bloggen ger ”glimtar”, små bitar av de komplexa varelser vi är……långsamt och försiktigt lär man känna någon och även då kan man plötsligt, t.ex. efter några års äktenskap, en dag, helt plötsligt stå inför en ”främling”…och ärligt, nog har vi reagerat med förvåning även inför år egen reaktion ibland…det är svårt att t.o.m. möta sig själv ibland och än svårare att veta att man verkligen ”känner” någon annan…gör vi det någonsin helt?Kram och ursäkta min fundering så här mitt i natten! 😉

    • Britta skriver:

      Jag försöker lära känna mig själv och bara det är svårt nog. Nej, jag tror aldrig man kan lära känna en annan människa helt och fullt och inte ens sig själv. Människan är så komplex och att se sig själv utifrån med andras ögon är bara något man bara kan ana vad de ser. Man gör människor besvikna och människor gör en själv besviken – alla dessa förväntningar på vad man tror någon annan är eller andras förväntningar på en själv. Människors olika generalisernade kommentarer kan också bli en hinder för en själv – eftersom man tror att det är sanningen… Främlingar för mig är såna människor där man inte känner någon kontaktyta alls inombords – lite som att vara på olika planeter.Ha en fin dag! och tack för ditt svar. Nu ska jag grädda min bullängd som jag ska ta med på jobbet idag:-)Kram!

  8. Lindalou skriver:

    Jag tror nog att en stor del av den man ÄR skiner igenom i bloggen och i de kommentarer man ger andra. Men samtidigt är en stor de gömd bakom skärmen. Jag gillar detta pusslande men vill samtidigt behålla min tro på att jag är relativt anonym. ;-)Ha en fin kväll. Kram

    • Britta skriver:

      Ja, det är de där läckande pusselbitarna:-) det framgår nog ganska bra vilken typ av människa man är – även om bilden inte är helt komplett. Ha en fin lördag. Kram!

Kommentera

