Alla dessa livshistorier…

Jag har alldeles nyss sett finalen i ”Masterchef Professionals 2009” – den engelska förlagan till den svenska varianten med Per Moberg och Mannerström. Jag har följt Masterchef i flera år, eftersom jag har tillgång till BBC, men nu har serien visats på TV8. De älskar att laga mat passionerat, idérikt och med efterrätter som ser ut som underverk.

Ikväll var det alltså final och vem skulle bli vinnaren; Marianne, som började sin kockbana med att fråga en väns pojkvän och hon fick laga mat när han hade fest. Festen blev en succé och hon blev anlitat av popstjärnor, skädespelare och idrottare för att laga mat åt dem. Hon hade lagat mat i Hollywood och Provence och nu hade hon gått med i tävlingen för att hennes liv hade gått i stå, en separation, och livet kändes lite down och avslaget.

Eller skulle det bli Daniel som under hela tävlingen gått från klarhet till klarhet. Daniel som ingen trodde något om i skolan, inget läshuvud, aldrig duktig och underkänt på hemkunskapen. Han gick en kockutbildningen och hamnade rätt – plötsligt var han bland de bästa i klassen, han som aldrig lyckats förut.

Sedan Steve, killen som åkte till USA för att lära sig mera om mat. Ett och ett halvt år skulle han vara borta, men han reste hem efter ett halvår. Hans pappa hade fått obotlig cancer och han ville vara sin pappa nära. Han tappade sedan lusten för matlagning, men återfick den när han tog ett rejält avbräck i karriären och började jobba som kock på en mindre restaurang.

Ja, Steve vann och tårar rann och de skålade i champagne och han ringde och berättade om vinsten för sin mamma och jag bara älskar såna här program… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Alla dessa livshistorier…

  1. Lindalou skriver:

    Ja, det är häftigt med levnadshistorier. 🙂 Jag älskar sådant jag med.

  2. barbis skriver:

    Det är så roligt när det går bra för människor,ja jag har sett serien

    • Britta skriver:

      Visst är det! Jag blir fast när jag börjar titta på en sån här serie och så får man lite nya mattips, som brulépudding, chokladfondant och romgelé:-)

  3. Epazote skriver:

    jag gillar också sådana program. tycker om den amerikanska varianten Top Chef. tittar gärna på Project Runway också. Ha en fortsatt bra kväll

    • Britta skriver:

      Top chef brukar jag också se, men inte Project Runway…Måste börja ta mig ut på kvällarna nu. Finalen är ju avklarad och nu blir det promenader efter jobbet istället för TV. Ha en fin kväll du också!

Kommentera

