Jag vill ha min egen tårtbit…

Startade dagen med en promenad i sol och motvind. Det är så härligt när man känner att våren är på väg och trots att de förgående dagarnas plusgrader med efterföljande nattlig kyla, gjort en del gator till knottriga, isiga tvättbrädor, var det ändå skönt att få lite frisk luft.

Jag funderar på att göra palt idag. Längtar efter pitepalten, längtar efter Norrbotten, längtar efter den speciella känslan av hemmahörande, brusande skog och tystnad. Jag längtar efter att kroka av en abborre från metspöt, jag längtar efter den rödmålade ekan. Då finns inte mer, men jag längtar ändå ibland.

Jag har svårt att ta alla de här bloggbråken som blommar upp från och till. Jag tappar lusten för jag tänker att bloggen är som ett miniatyrsamhälle; inget unikt för en blogg, utan speglar hur vi annars är och beter oss och då längtar jag ännu mera efter den rödmålade ekan. 

Om man tänker sig att hela livet är som en tårta eller att varje ögonblick är en tårta och att alla i varje ögonblick ska få precis, exakt lika stor tårbit – hur gör man? Tar hela tårtan, tar halva tårtan, ger sin tårtbit till någon annan bättre behövande eller känner bara helt sonika tacksamhet över att äta den bit som är sin? Blir arg om någon försöker ta den egna utan lov? Och vem ska få marsipanrosen?

Det här är enkel tårtfilosofi, som även kan appliceras i andra sammanhang – och som svar på hur jag själv reagerar är att: Jag vill gärna ha min tårtbit och gillar inte om någon tar den utan att fråga om lov. Jag skulle också kunna ge bort min tårtbit med glädje – i särskilda fall. Men framförallt vill jag ha min tilldelade tårtbit i livet. 

Det gäller att dela på utrymmet – och respektera att andra vill ha sina tårtbitar i fred…och inte glömma bort att det här gäller även semlor…      

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Jag vill ha min egen tårtbit…

  1. Bokmalen skriver:

    Jag blir också så himla trött på alla bråk på bloggen. Den som har ”rätt” kan också ha ”fel” för vi bär alla våra egna sanningar. Men bråken gör att jag tappar lusten både att kommentera och att skriva egna inlägg.Semlorna bryr jag mig inte så mycket om, men jag vill också ha min tårtbit i fred. Delar gärna med mig, men inte om någon bara roffar åt sig.Lycka till med palten och ha en trevlig lördagkväll.

    • Britta skriver:

      Tårtbitar är viktiga och jag vill definitivt ha min ifred:-) Jag tappar också lusten att gå in på bloggen när det är bloggbråk, men från och till är bloggen inspirerande. Palten blir imorgon. En trevlig kväll önskar jag dig också.Kram!

  2. Ewa. skriver:

    Neej bloggbråk är inget vidare men ibland måste jag säga att dom är så tragiska så dom blir komiska =) Har faktiskt svårt att hålla mig för skratt ibland av hur vissa skriver =) Men det går för långt ibland också ,, helt klart ! I vilket fall ,, så hoppas jag du får en riktigt riktigt fin söndag .. Kraaam

    • Britta skriver:

      Söndagen har börjat bra:-) Promenad och pitepalten är strax klar – lagom till damernas skidskytte.Ha en fin dag Ewa och som du brukar skriva….massor med kramar:-)

  3. Andromeda skriver:

    Jag bryr mig inte ett enda dugg om de bloggbråk som uppstår. Läser inte utan ignorerar dem bara fullständigt. Vaför ska man bråka? Hoppas din söndag blir en bra dag!Kram

    • Britta skriver:

      Nej, jag borde inte bry mig, men jag påverkas ändå ibland.Söndagen har börjat bra och solen skiner. Hoppas du är piggare idag. Kram!

  4. yrvaedret skriver:

    Bloggbråk hit och bloggbråk dig. Att folk bara orkar lägga ner tid o energi på sandkastning?!Jag vill också ha min tårtbit ifred, delar med mig till de som behöver, men de som försöker roffa åt sig av mig, vänder jag ryggen till.Hur blev palten? Underbar kan jag tänka mig = DHar tänkt en del på dig sen vi sågs, vore skoj att träffa dig igen!Kram

    • Britta skriver:

      Den blev god:-) Palten alltså. Försökte göra små paltar, de brukar bli ganska stora, men den här gången blev det bra storlek.Det vore trevligt att träffa dig igen:-) Snart blir det vår och längre kvällar…Vi får boka en tid framöver. Kram och ha det så bra!

  5. Madonnan skriver:

    Förstår att du inte gillar bloggbråk, det gör inte jag heller. Förstår inte vitsen…Vet du, pitepalt (vegetarisk) är fortfarande en av mina älsklingsrätter sen barnsben :)Kram o ha en bra vecka!

    • Britta skriver:

      Nej, jag blir trött på det. Ikväll har jag istället ägnat mig åt en bok – Näckrosbarnen av Susanne Axmacher…Det är något visst med palt:-) Hoppas du också får en fin vecka. Kram!

  6. Ewa. skriver:

    Kraaam =))

  7. Epazote skriver:

    hade jag kunnat tumma hade du fått en tumme för det här inlägget. ha en fortsatt fin kvällkram

Kommentera

