Mamma…

Jag har hälsat på min 86-åriga mamma i helgen. Satte mig på bussen och åkte norrut, till staden där människor är vänliga och glada på ett jordnära sätt – ja, det finns något som kallas Piteandan. Att gå på promenad i det vackra vädret med en rullatorgående mor och en syster och så dyker det upp en glad kvinna och säger glatt på sjungande pitemål till mamma (under tiden som hon gör sig så smal som möjligt på trottoaren när hon passerar): Ja, inte är det så lätt att styra rullator i det här snöslasket:-)

Det var flera månader sedan jag träffade mamma förra gången och mitt hjärta säger mig att mamma är mamma. Oavsett. Hur livet sett ut, vilka ögonblick som delats, vilka ord som inte sagts – och även de ord som sagts. Så går det en igenkännandets sträng mellan mor och dotter. Genom blickar utan ord. Genom minnen och år. Genom saknad, likheter och olikheter. En sanning som gör ont och gott, för det finns inte några människor som påverkar oss lika mycket som våra föräldrar. Gener och prägling. Vi delar den längsta relationen jag haft men någon annan människa. Hon kände mig redan innan jag var född. Däri sitter moderskapets hemlighet och magiska kärna. Att tänja på navelsträngen tills den dag man blir fri, sin egen, men aldrig försvinner eller går den av… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Mamma…

  1. Andromeda skriver:

    Så fint du skriver 🙂 Ha en fortsatt skön kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Tack!… och hoppas att du också hade en trevlig helg…Snart har halva veckan gått, det är sol och våren är nog på väg. Det känns mycket, mycket bra… Kram

  2. Anna skriver:

    Jag känner som du inför min mamma men har ofta ångest över att jag är som jag är – deprimerad och snäsig och drar mig undan och tycker att hon ringer för ofta…

    • Britta skriver:

      Har du läst Dotter till en dotter, av Inger Alfvén? Jag vet att jag hade en viss igenkänning när jag läste den. Ibland kan jag tänka mig att det är svårt med kärlek, att det blir för nära, att det finns för många förväntningar, att… osv.Ja, det finns många skildringar av mor-dotter-relationen – kanske för att den kan vara lite komplex ibland…

  3. Madonnan skriver:

    Fint och tänkvärt skrivet… Kram

  4. yrvaedret skriver:

    Du skriver, som vanligt så oerhört vackert om din kärlek till din mor.Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser det du skrivit.Kramar o hoppas din dag varit bra!

    • Britta skriver:

      Tack, vad du är snäll. Jag hoppas du såg mitt svar till dig på FB…Kramar till dig också! Hoppas du har det bra….

  5. yrvaedret skriver:

    Jag tummade också ;-DJa, jag har svarat dig..men sen vet jag inte om du svarat mig på mitt svar…hahaha..Jag har det rätt så bra, ont i kroppen bara. Men så är det.

  6. Lindalou skriver:

    Så vackert du skriver. Jag känner så för min mamma. Hon får gärna leva länge till för utan henne blir jag ensam. Så känns det.

    • Britta skriver:

      Mamma är mamma, det ligger en hel del sanning i det uttrycket… När jag kom i lördags hade hon stigit upp tidigt och gjort ris och kycklinggryta. Jättegod. Hon är superduktig på att laga mat, fast hon ser dåligt. Och jag märker själv att jag blir mer och mer morgonpigg, lagar gärna mat efter mammas recept osv. Tack!

  7. sarahmara skriver:

    Vackert skrivet Britta!. Och jag önskar jag kände och hade det så med min mamma!. Du skriver Pite-anda, då tänker jag på att jag har faktiskt en halvsyster i Piteå=). Pappas dotter, sen innan han och mamma träffades. Men jag har aldrig hälsat på där, är det värt ett besök i Piteå tycker du??, själva staden alltså mm?kramz

    • Britta skriver:

      Tack Sarah…Jag tycker du skulle besöka Piteå och det är faktiskt sant att Pitebor är fantastiskt trevliga och glada (där skulle du trivas). Staden är liten och kommer mest till sin rätt på sommaren. En mysig stadskärna och sedan Pite Havsbad. Där kan man hyra stuga, tälta eller bo på hotell och gå på SPA eller bada i äventyrsbadet. Du får googla på Pite Havsbad…och ha en fortsatt trevlig kväll..!

  8. Filosophia skriver:

    Blir alldeles rörd av det du skriver. Tänker mycket på min mamma som jag tycker jag träffar alltför sällan.Kram fina du!

    • Britta skriver:

      Jag träffar också min mamma alltför sällan och jag kan bli ledsen över det. Att det hade varit lättare om jag bott nära, kunnat gå över och dricka en kopp kaffe eller bara kunnat finnas till lite mer. Kram till dig också!

  9. Bokmalen skriver:

    Jag blir glad att du känner så. Men som du skriver så kan relationen mellan bor och dotter vara komplex på många sätt.Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag känner. Eller rättare sagt jag känner inte speciellt mycket. Inte det att hon varit en dålig förälder utan mera att hon inte har varit kapabel att vara det. I alla fall inte en sådan mamma som jag hade behövt haft. Sen vet jag att hon har gjort så gott hon har kunnat utifrån sina förutsättningar. Det är något som jag har lärt mig förlika mig med även om det många ggr har gjort ont.Men självklart finns där ett band mellan oss även om det inte är så tåligt och starkt och kärleksfullt.Kram Britta

    • Britta skriver:

      Det är så sant det du skriver att man gör så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar och kanske är det nyckeln till att förstå andra, även sina egna föräldrar. Att det ändå kan göra ont i hjärtat, fast man vet något med hjärnan är ju också sant.Man kan nog aldrig sluta fascineras över relationer och varför de är som de är. Sedan blir slutsatserna att man vill göra likadant – eller på ett helt annat sätt. Kram!

Kommentera

