Jag vill gripa tag i världen…

Fysiskt. Greppa tag i något. Äta en kanelbulle. Jorda mig. Göra jordgubbssylt. Tvätta lakan och hänga dem ute på tork. Andas in den friska doften och skura trägolven med såpa. Ja, jag vill känna att jag lever.

Lever ni? På riktigt? Eller tassar ni runt och är olyckliga och drömmer er bort till en taverna i Grekland eller sommarhus vid havet…vad har ni för drömmar, vad vill ni göra…vad finns det för tankar om livet och att leva. Tror ni på Gud eller är allt slut när vi dör, kommer ingen någonsin att veta vad vi tänker, se hela den människa som är jag…Lyfta upp mig, hissa mig upp i solstänkta skyar och killa mig på magen, skratta och säga – kommer du ihåg…

När du gick dina första steg, när du log ditt första leende, när du grät, när du förtvivlade, när du strålade, när du glimrade, när du var allt jag ville ha, när du misströstade, när du satt framför din blogg och skrev, när någon läste dina ord, när kärlek var allt och ingenting annat betydde något. Ja, kommer du ihåg hur det kändes att vara människa…gott och svårt, knaggligt och trevande. Alltid tränande. För vad? 

Jag vill gripa tag i världen. Fysiskt. Greppa tag i något. Äta en kanelbulle. Jorda mig. Göra jordgubbssylt. Tvätta lakan och hänga dem ute på tork. Andas in den friska doften och skura trägolven med såpa. Ja, jag vill känna att jag lever… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag vill gripa tag i världen…

  1. Andromeda skriver:

    Fint skriver och väl värt en tumme! Precis som du vill jag känna att jag lever. Önskar dig en fin kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Tack! Jag har varit på ett seminarium idag, Stefan Sauk. Han är duktig den mannen. Ja, då kände jag att jag levde:-)

  2. Maria de Suède skriver:

    Jag tror nog att jag lever, men läs min senaste dikt pà ”parisika för freden” och avgör själv… En underbar text!Kram Maria

    • Britta skriver:

      Jag tror verkligen att du lever, i nuet och i det du gör. Som om du är rädd om vartenda ögonblick. Jag får den känslan när jag läser det du skriver. Jag tittat in till dig…kram! och tack

  3. Bokmalen skriver:

    Jag försöker att vara närvarande i nuet och verkligen leva livet när det pågår, alltså just nu.Vissa dagar går det inte så bra, men jag slutar aldrig försöka. Och det är just i möten med människor eller när jag gör något ”praktiskt” och gott hemma som jag känner att jag är förankrad i jorden.Tumme och kram.

    • Britta skriver:

      Ja, när man koncentrerar sig på en sak och inte en miljoner saker, som för det mesta ligger i framtiden. Jag gör den här saken just här och just nu och tänker inte på imorgon, nästa vecka eller vad som finns på PPM efter pensionen. Kram! Ha en fin kväll!

Kommentera

