Älska som ni aldrig gjort förr…

Det finns några bevingade ord som är ungefär så här…”och inte förstod jag att dagarna som gick var livet”…

Jag har försökt smälta just det uttrycket den senaste tiden; eller rättare sagt kunde orden ha varit broderade med korsstygn på en tavla ovanför min säng från födseln tills nu. Att leva varje dag, känna något varje dag, vara levande varje dag, att älska varje dag; inte vara insnärjd i jobb, vinter, kalla dagar, tomma blickar, folk som inte håller upp dörren efter sig…

En av mina nära, en syster har fått ”the big C”, nej, jag förmår inte att skriva ordet. Det griper mig med fruktan, fast jag vet att det går bra så många gånger och hon är vid gott mod och det gör hon alldeles rätt i. 

Det för i alla fall tankarna till vad man gör under tiden man lever, sparar till pensionen och bekymrar sig över PPM och ITPK. Nej, när jag dör och ligger där på bädden och förhoppningsvis åtminstone har någon kär anförvant kvar, kommer de då att krama min hand och säga, vi ses, allt är inte förgäves, det blev inte rätt alla gånger, men det är det som är livet. Du skulle ha följt din dröm. Åkt till Italien. Bosatt dig vid Trasimenosjön, andats in och andats ut.

En vacker dag… 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Älska som ni aldrig gjort förr…

  1. Andromeda skriver:

    Otroligt fint skrivet! Vi vet alla att det är dagarna som går som är livet och ändå är vi ofta i en annan tid än nuet. De flesta av oss har säkert en hel del som vi ska göra sen. Det finns en massa jag ska göra senare. När jag har ork när jag har tid, när jag har råd. En dag är det för sent att ångra det jag inte gjort i livet bara för att jag tänkt på alla hinder som finns…Kram

    • Britta skriver:

      Tack vännen…Ibland när jag misströstar tänker jag på Ronnie Eriksson: ”det är aldrig för sent att ge upp” – en äkta norrbottning, men skämt åsido – det är kanske dags att förverkliga något, sina drömmar eller what so ever. Kram! Hoppas du har en fin kväll…

  2. Bokmalen skriver:

    Ja, en vacker dag……Tänker så mycket på just det du skriver om. På att vi sparar för framtiden för att vi skall kunna göra saker eller kanske bara för att leva. När livet är just nu. Att fånga dagen och att leva här och nu, det krävs medvetenhet och träning för det.Kram och ha en fortsatt trevlig kväll.

    • Britta skriver:

      Att vara närvarande i nuet – så svårt. Kanske var det lättast när man hade ett litet barn. Det omedelbara, just nu och just här. Kram!

  3. Deckargunnar skriver:

    Låter tråkigt med Din syster. Klart att man blir bekymrad då. Läkarvården blir bättre o bättre på att hantera dessa svåra sjukdomar så det finns ändå gott hopp.(jag har själv passerat genom en sån process med lyckligt slut)Du har så rätt i att vi måste ta vara på livet.Dag för dag.

    • Britta skriver:

      Det är sant, att få den sjukdomen idag är inte samma sak som för 50 år sedan. Vad bra att du blivit frisk!Hoppas du får en fin dag idag!

  4. Anne-Marie skriver:

    Min syster opererades i går, fredag, för sin återkomna stora C. Jag har i alla fall fått träffa henne en liten stund idag och det känns bra. Vi måste ta vara på våra nära och kära den tid vi har varandra och se till att vi inte behöver ångra de saker vi inte gjorde medan vi kunde….

    • Britta skriver:

      Anne-Marie, det visste jag inte. Det är så sorgligt. Vad bra att du fick träffa henne idag. Kram

  5. micketrav skriver:

    Det gäller att våga ta det där steget även om det känns läskigt. Att förverkliga sig själv så inte inte allt blir grått och tråkigt. Inte lätt..

    • Britta skriver:

      Att våga mera är nog viktigt, men svårt. Och egentligen är det inte heller så dumt med drömmar som inte blir uppfyllda…

  6. Ewa. skriver:

    Återigen du skriver så fint , och du har så rätt vi måste bli bättre på att ta vara på tiden den tid vi har för man vet aldrig .. beklagar det här med din syster men jag hoppas och håller tummarna för att det kommer gå väl för henne , som du sa för väldigt många gör det ju det ! Skrev ett inlägg på min andra blogg häromdan om just det här med att följa sina drömmar m ibland kommer livet ivägen och vi spårar ur gäller att hitta focus igen och sikta dit man vill , iaf måste jag det !! Stor Kraam Britta och tack för ännu ett fint inlägg !!

    • Britta skriver:

      Tack Ewa, jag blir glad över dina ord. Att nå fram har aldrig varit lätt för mig, men att kunna skriva vad jag känner – är något lättare. Ja, dagarna som går, vad gör vi av dem?Jag tror inte vi skulle vara lika levande utan våra drömmar, även om det inte blir något av dem kanske man når trädtopparna och under tiden man drömmer blir man faktiskt lite lyckligare. Min syster verkar stark och jag hoppas att det blir bra.Kram Ewa!

Kommentera

