Kultursöndag i DN…

Läser Ann Heberleins artikel ”Utan hemligheter är man ingen”. Hon citerar flera personer, bl a Kierkegaard ”det att ha ett själv, att vara ett själv, är det största, det oändliga erkännandet som ha beviljats människan” och ”Gåtfull bör man vara inte bara i andras ögon utan även i sina egna. Jag studerar mig själv och när jag tröttnar på det, tänder jag en cigarr och tänker att Gud vet vad Vår Herre egentligen har menat med mig eller vad han tänker få ut av mig”

Ann Heberlein skriver vidare i sin egna reflektion: ”…jag behöver något som är bara mitt för att kunna vara jag”.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Kultursöndag i DN…

  1. Ninapinas skriver:

    jag gillar ”dina” ord, eller snarare sättet du intresserar dig för ord. Att försöka ta till sig, känna av.Samma gällde inlägget innan 🙂

  2. sarahmara skriver:

    Du har en fin förmåga att uttrycka dig!. Jag får tänka till, och läsa texten flera gånger för att ta in allt. Positivt menat=)

  3. Bokmalen skriver:

    Åh, jag önskar att jag kunde läsa den artikeln. Har kollat på DN.se men inte hittat den. Att ha ett eget inre rum som bara är ens eget, som man bara delar med sig själv. Att upptäcka nya saker i sitt rum som inte kan delas med någon annan än sig själv. Det är stort och viktigt.

    • Britta skriver:

      Nietzsche: ”Mänskligt umgänge kräver ofta en hänsynsfull förställning, som om vi inte genomskådade varandras motiv” och ”att tala mycket om sig själv kan också vara ett sätt att dölja sig”.Heberlein har en mycket bra slutkläm i artikeln, fritt citerat: att hon hoppas att hon vet tillräckligt mycket om sin man och sina barn så att de inte ska känna sig ensamma och tillräckligt lite för att de ska känna att de har makt över sina egna jag.Knausgård: fritt citerat: Människor ser sig själva i mina texter – inte mig -jag är dold i det blottlagda.Det var lite mer ur artikeln, intressant tycker jag också…Kram!

  4. Anna skriver:

    Äre sant att du tänder en cigarr?

  5. Anna skriver:

    Den där frågan förringade ditt inlägg inser jag, men jag tror att det är bra att tänka så, liksom ”lämna över” i bland.Nå, nu till cigarren!

    • Britta skriver:

      Cigarren är släckt:-) men det känns lite bra att alla har sin egen gåta att fundera på och att det kanske är helt ok…

  6. Bokmalen skriver:

    Hennes slutkläm gillade jag. Det tål att tänkas på. Ibland glömmer jag av mig och försöker rota allt för djupt i Dotterns inre. Som tur är så säger hon ifrån då. Det är jag så stolt över att hon gör.

  7. Anna skriver:

    Coolt i vilket fall även om den är släckt för det mesta!Nu kom jag att tänka på den gamla kuliga vitsen: Ser du lägenheten där uppe där det lyser? Där har jag släkt!hahahahahah?Kram

  8. Anna skriver:

    Men allvarligt så tyckte jag det var ett intressant inlägg som jag funderade över, även om jag bara tramsade i mina kommentarer! Kram

    • Britta skriver:

      Jag har nyligen läst Ann Heberleins bok: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Inga-Lill Mosander; ABs ord om boken finns på pärmens framsida: ”Sällan har en bok berört mig lika starkt…En enastående läsupplevelse.”En mycket bra bok – och sorglig; vad är lycka, vad är livet och hur ska man leva det…och om människors fördomar och subjektiva sanningar… Kram!

  9. Anna skriver:

    Jag har också läst den. Intressant. Blev själv mindre dömande mot självmördare efter den. Kram

  10. Arrami skriver:

    …exakt, utan hemliga rum har själen inget hem och kan inte respektfullt möta andra själar….utan de rummen kan inte jag vara jag, då saknar jag ankaret i existensen.Kram.PS: Håller med i kommentarerna ovan om din förmåga med ord, strongt att så kortfattat fånga själva andemeningen i artikeln! DS.;-)

    • Britta skriver:

      Mina inre rum – hur kan någon veta vem jag är, om inte ens jag själv vet det… Man läser mycket om hur viktigt det är med självinsikt och till viss del har man nog det, fast det finns blinda fläckar som man inte vill kännas vid och förnekar. Och vad man själv gillar hos andra – är nägra av de positiva saker man själv har och det man mest ogillar hos andra är bitar man borde jobba vidare på att förbättra hos sig själv.Tack för din positiva kommentar! Jag har alltid tyckt om ord och kanske är just det något jag skulle vilja utveckla ännu mera.Kram!

  11. Arrami skriver:

    ”Mina inre rum – hur kan någon veta vem jag är, om inte ens jag själv vet det…”…exakt, men de inre rummen får aldrig bli hemliga för en själv, det är då man går vilse. Självinsikten är väl existensens viktigaste ankare!?;-)

    • Britta skriver:

      Ja, man måste ha självinsikt, men samtidigt kan man förvåna sig själv ibland. Kanske har det med känslor att göra eller att man reagerar olika för samma sak vid olika tidpunkter…

Kommentera

