Den moderna byrålådan…

Det här är min byrå. Med lådor. Utan lås. Vem som helst kan öppna en låda och se vad som finns här. Det där vaxiga hyllpappret med små rosa blommor, vart tog det vägen? Det som satt fast i lådans botten med häftstift med vita plasthattar. Byrån var grå och handtagen var öglor av guldfärgad metall. En av de lådorna var mina. Så har jag alltid haft det. I någon av hurtsens lådor har jag en låda. I någon av byråns lådor har jag en låda. I någon av garderobens lådor har jag en låda.

Jag har alltid haft en skräplåda – saker som jag inte kan skiljas ifrån. De där söta örhängena, röda stjärnor! Hur gammal var jag? 16 kanske? Eller berlockerna med tro, hopp och kärlekssymbolerna – kors, ankare och hjärta. Ett gammalt sammetskrin, ett slitet foto, ett brev eller ett kort. Jag har mina minnen i en byrålåda. Mitt liv. 

Det här är min byrålåda nu. Här samlas minnen. Det betyder något för mig. Som vanligt är innehållet av varierande kvalitet. Något är slitet, något är fult, något är skört och måste tas lätt i handen för att inte gå sönder. Jag slipper damm och små smulor. Lådan är stor och går alltid att stänga igen. Allt var inte bättre förr…   

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Den moderna byrålådan…

  1. barbis skriver:

    Ja minnenas låda….jag har inte glömt den ..men numera har jag ett låsbart gammalt skrin inhandlat på auktion…och bara jag vet var nyckeln finns..kram från mej

    • Britta skriver:

      Vad härligt med ett gammalt skrin och med nyckel – passar bra att ha minnen och saker i en sån låda:-) Kram!

  2. Arrami skriver:

    …har också sådana lådor, men de är tre…tre små gömda lönn fack (lådor) i en mycket gammal byrå jag ärvde efter morfar. Där ligger de kära breven, du vet de med spår av parfym…där ligger bilder, små texter, dikter…minnen av passion och evig kärlek…som aldrig blev evig av skilda skäl….jag vet inte riktigt varför jag sparar, tar aldrig fram och läser…bara lägger ned, som ett avslut, en begravning……bloggen blir förhoppningsvis aldrig den lådan, här lämnar jag bara ett fåtal av mina tankars små avtryck! ;-)Kram.

    • Britta skriver:

      Nej, riktigt allt lägger inte jag heller in i den här lådan, men lite grann…För mig är det viktigt att ha de där minnena kvar; förbinder mig med det som var och vad som är nu. Behov av ett sammanhang kanske. Att jag alltid har varit jag…Kram

  3. Madonnan skriver:

    Det är bra med lådor som går att stänga… Och det går att se byrån i sitt inre när man läser :)Kram o ha det bra idag!

  4. yrvaedret skriver:

    Nä, allt var inte bättre förr.Därför har vi sparat små gamla minnen i en låda, en låda vi tar fram då vi vill se om vi kan minnas om det var bättre förr. Bara för att sen inse, att nä. Det var inte bättre förr.Underbart skrivet, som alltid!Kramar

    • Britta skriver:

      Yris – tack:-) kanske är det bästa alltid i sin tid. Allt har sin tid. Kanske är det så? Kram vännen!

  5. yrvaedret skriver:

    Kanske det är som de sjunger ..vet tyvärr inte vilket dansband. Men kanske det så att vår bästa tid är nu?!Att försöka leva här och nu, njuta av varje dag och göra det bästa av den!Kramar vännen.

    • Britta skriver:

      Jag vill minnas att det var Jan Malmsjö som sjöng den, kanske var det ur den svenska versionen av La cage aux folles…”Vår bästa tid är nu”, ja, så är det. Idag är en bra dag, det är härligt med sol. Vi gick en långpromenad på morgonen och satte oss sedan ned vid älven, Hamnmagasinet och delade på en apelsin. Så skönt…Hoppas du har en bra dag. Kram!

  6. Andromeda skriver:

    Du skriver så poetiskt och fint 🙂 Önskar dig en fortsatt fin kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Tack:-) Ja, det är en bra kväll. Ser Mästarnas mästare på TV, ganska trevligt program. Ha det så fint du också.Kram!

Kommentera

