Jag anser att om någon "har en öm tå" – kliv inte på den!

Det här är en liten uppmaning till alla och envar – rent generellt att ömma tår gör väldigt ont.

Han bodde hemma i byn, var ungkarl långt upp i åldern. Det var en öm tå för honom. Visst längtade han också efter kvinnan i sitt liv. Han sa en gång när någon ställde en närgången fråga: ”I ansi att ha man en öm tå – sko ingn tramp o poån” dvs: jag anser att har man en öm tå, ska ingen trampa på den.

En gång åkte han till Stockholm och när han gick där på gatan träffade han en bekant hemifrån som frågade vad han gjorde i Stockholm. Han svarade: ”I ha skaffe mä ett förhållande. Hon gå dänna.” Dvs; jag har skaffat mig ett förhållande. Hon går där. Och kvinnan i hans liv flyttade till min lilla hemby. Hon var vacker, kulturell och bar det långa, bruna håret i en fläta på hjässan och pratade stockholmska.

Så vad ni än gör – kliv genast av de ömma tår ni trampar på…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jag anser att om någon "har en öm tå" – kliv inte på den!

  1. erviluca skriver:

    Fint. Håller med.

  2. Bokmalen skriver:

    Jag försöker att inte trampa på ömma tår överhuvudtaget, för då slipper jag kliva av dem.

  3. snicksnack skriver:

    bra skrivet! och skönt att höra lite hemdialekt 🙂 när man är så långt ifrån// k

  4. kyrksyster skriver:

    En god berättelse!

  5. Lindalou skriver:

    Jo, det är det allra bästa men hur ska man veta vilken tå som är öm? Det vet man ju inte alltid och pang så är det försent.

    • Britta skriver:

      Därför att man kan ana det och när man gör det får man ta ett steg tillbaka, innan det blir för sent. Att vissa saker kan göra väldigt ont.

  6. Arrami skriver:

    …ja, det gäller att ”tassa omkring” varligt i själars närhet…och det som gör ont gör bara mer ont när det är försent!;-) …klok du!Kram.

    • Britta skriver:

      Erfarenheterna är olika och vad som gör ont inom en har med de erfarenheterna att göra. Om då det finns andra som tycker att man överreagerar eller är för känslig eller går för snabbt i försvar – så finns det en anledning. Ibland kan man såra mycket, utan att förstå det själv. Hoppas du har det bra! Kram

Kommentera

