Den svenska folkskolan och mamma…

”1937 Riksdagen beslutar att göra folkskolan sjuårig. Reformen klar först 1949. I vissa kommuner blev folkskolan åtta- eller nioårig, i något fall tioårig” http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=43&vid=565

Jag har tillbringat ett par dagar hos min mamma. Hon gick sex (eller sju) år i skolan och efter avslutat skolgång (1939) fick man en gå en kurs på sex veckor som bestod i att under fyra veckor lära sig laga mat och två veckor praktiska göromål som att fylla i blanketter osv. När hon gick kursen fick hon skriva upp recept i en svart anteckningsbok med bläckpenna. Jag tog fram boken och läste högt recepten för mamma. Det var alltid en huvudrätt, rejäl husmanskost som potatis med fläsk- och löksås och sedan en efterrätt som aprikoskräm eller sagogrynssoppa. Dessutom fick man räkna ut vad de kostade för tretton personer och per portion. Jag vill minnas att den billigaste menyn kostade 20 öre/portion.

Det var en ganska bra grund för ett kommande liv, att lära sig laga mat. Nu har man ju hemkunskap (om det fortfarande heter så) i grundskolan, men hur många kan laga mat när man slutar nian idag?

I alla fall blev mamma piga i diverse hem. Bland annat for hon till Västerås en tid till en kusin till mormor. Hon var kocka (ja, så hette det) i arbetslag som kolade milor och för skogsarbetare. Hon lärde sig livets hårda skola och kanske är det därför hon aldrig klagar idag över någonting. Till slut hamnade hon som piga i granngården i min hemby. I gården bredvid bodde det en blyg, snygging till man (min far) och han spanade naturligtvis in den permanentade, arbetssamma, lite allvarliga tjej som tog sig an allt vad en kvinna skulle kunna. Tycke uppstod och vid 22 års ålder gifte sig min mor med min far. Han var 30 år och såg ut som en filmstjärna. Åtminstone när helgen kom. Aldrig att han skulle ha gått omkring i mysbyxor en lördag eftermiddag eller en söndag, då var det skjorta, slips och snygga byxor. Det här var arbetarelegans. En stil mitt i allt det stillösa slitet.

Det blev sju barn och vi har också fått känna av arbetet och allvaret, men också en kärna av sammanhang…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Sverige och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Den svenska folkskolan och mamma…

  1. Finkelfantomerna skriver:

    Som jobbgranne med en hk-lärarinna får man höra många berättelser. Både om de elever som är helt otroliga i köket, sen om de som inte förstår varför något skall göras från grunden när allt kan köpas. // Fru Fantomen

    • Britta skriver:

      Det gäller att inse att det kan vara mycket värt att lära sig några praktiska saker, exv att kunna laga till en enkel maträtt. Visst kan allt köpas, men variationen blir ju större om man kan knåpa ihop något alldeles själv.

  2. yrvaedret skriver:

    Så många kunskaper försvinner och dör ut med de äldre generationerna. Allt medan tempot i samhället blir snabbare och hårdare. Är det någon som stannar upp och frågar hur det var förr? Är det någon som tar sig tid att lyssna, verkligen höra vad som sägs?Underbart inlägg, as always vännen!Tumme och kramar!

    • Britta skriver:

      Tack snälla du! Ja, för att förstå sig själv måste man gå bakåt ibland och att allt det man har idag, inte är självklart på något sätt. Att det ligger mycket slit och arbete bakom; alla de som gick före oss…Kram vännen!

  3. yrvaedret skriver:

    Visst är det så? Tyvärr är det alldeles för många som tar saker o ting förgivet. Vilket är oerhört sorgligt.Ska du ner på stan o påskupproret nu mellan 15-17??

    • Britta skriver:

      Nej, vi är lite trötta idag efter att ha varit bortresta. Jag visste heller inte att det var något på stan idag om det? Det blir säkert mycket folk,,,

Kommentera

