Britta matbloggar kalorisnålt…

Lördagsmiddag och två helt nya recept  – fisksoppa och kladdkaka – och ganska kalorisnålt…

Fisksoppa med färsk torsk, lax och räkor, vitt vin, ”låg fett-creme fraiche” en gnutta sherry och lite lök och paprika och fiskbuljong…

Fisksoppa.jpg

och sedan har jag gjort mitt livs första kladdkaka:-) Minimalt med fett och ganska ”lätt” men ändå kladdig…

Kladdkaka.jpg

Det är gott med mat…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Britta matbloggar kalorisnålt…

  1. Epazote skriver:

    ser supergott ut. På tisdag ska jag laga laxsoppa men skippar kladdkakan, ska laga maten på jobbet nämligen. ha en härlig fortsättning på helgen.

    • Britta skriver:

      Ja, det var jättegott. Soppa borde man laga oftare, man blir så behagligt mätt på soppa. Hoppas du också får en fin fortsättning på helgen!Kram!

  2. CathyS skriver:

    Recept på kladdkakan tack! =)

    • Britta skriver:

      Hej Cathy! Här kommer receptet på kladdkakan som jag hittade på nätet igår:
      ½ msk lättmargarin
      2 dl socker
      1 ägg
      1 ½ dl lättmjölk
      1 ½ dl vetemjöl
      2 tsk bakpulver
      2 tsk vaniljsocker
      2/3 dl kakao, gärna hög kvalitet

      Rör margarin och socker pösigt. Tillsätt ägget och hälften av mjölken. Vispa igen med elvisp. Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan skål. Häll i dessa och resten av mjölken. Vispa med vanlig visp tills smeten är jämn. Häll smeten i teflonform eller lägg ett bakplåtspapper i en vanlig form. Grädda kakan ca 30 minuter i 150 grader. Låt svalna. Sikta över lite florsocker och servera ev med mixade hallon.Jag använde mig av mellanmjölk och så ”skräddade” jag bakplåtspapper till en bakform och då behövdes inget fett i formen heller.Lycka till!

  3. Ewa. skriver:

    Oj vad gott kakan ser ljuvlig ut !!!! Fint porslin du har jag är väldigt inne på Vitt Vitt just nu =) Läste din kommentar ang Saade inne hos Alex ,, gjorde mig glad ! Jag gillar Alex men det han skrev ang Saade gilla jag inte !! Kraaam

    • Britta skriver:

      Den var mumsig:-)Jag tycker Saade gjorde ett otroligt bra uppträdande. Han är bara 20 år och så duktig och ibland kanske man inte vet riktigt vad man ska säga i en intervju. Han verkar vara en go kille…Kram Ewa och vilken spännande tävling det var igår:-)

  4. CathyS skriver:

    Hmm..lättmargarin. Sånt har ju inte vi hemma. Men det spelar ingen roll, jag gör den kaloriproppad med äkta smör istället 😉 haha!Tack så mycket för receptet!

  5. Ninapinas skriver:

    Mums..det tåls att testa de recepten.

    • Britta skriver:

      Jag lägger in receptet på fisksoppan också, om du eller någon annan är intresserad:-)Grunden är Carolines fisksoppa (recept hämtat från fisksoppa.semen vi gjorde om den lite500 gr. vitfiskfilé (vi tog torsk och lax)Isbergssallat (kan man strö över soppan i tallriken, jag tog persilja)1 Röd paprika200 gr. mager riven ost (strö över lite riven ost på soppan i tallriken)1 Gul lök8 dl. vatten + 1 tärning fiskbuljong (vi lade också till 1 tärning grönsaksbuljong)2 dl. vitt vin, med fördel torrt (vi tog bara 1 dl)1 Vitlöksklyfta (skippade vitlöken)2 dl. Creme fraiche (8% funkade bra)Salt & vitpeppar (och fiskkrydda)Gör så här enligt Britta:-)Vi lade till 1 msk sherry och lät INTE fisken koka 8 minuter, högst 2 min annars blir den sönderkokt. Rör gärna ned creme fraichen innan man lägger i fisken och om man vill kan man reda soppan lite för att få lite tjockare konsistens. Jag droppade även citronsaft över fisken innan den åkte ned i grytan. Lite blandad fiskkrydda är också bra att strö över.(En mild chili hade nog varit pricken över iet)Gör så här enligt Caroline:Fräs lök och paprika i lite matfett, tillsätt vatten + buljongtärning, vin och pressa vitlöksklyftan. Koka i 10 min.Skär fiskfilén i bitar 2×2 cm, lägg i och låt koka 10 min.I med creme fraiche, ost. Smaka av med salt och vitpeppar.Precis innan servering, lägg i strimlad isbergssallat

  6. Ewa. skriver:

    Ja den var en riktig nagelbitare =) Synd vi puttades ner från andra platsen i sista rösten men men trea är väl inte fy skam heller =) Kraaam

    • Britta skriver:

      Jag håller med dig – trea är superbra (men vinnaren Azerbjdan eller hur det nu stavas, kommer jag inte ens ihåg idag hur den lät)Kram Ewa!

  7. Andromeda skriver:

    Soppan ska jag testa men kakan hoppar jag över. Kakor är inte riktigt min grej… Önskar dig en skön kväll!Kram

    • Britta skriver:

      Jag har blivit mera tillåtande mot mig själv. För ett år sedan var jag stenhård, inget godis, inte fika, inte något sött över huvud taget. Nu kan jag äta lite grann och njuta av det. Testa fisksoppan – den var god, men red den gärna.Hoppas du också får en fin kväll.Kram!

  8. Mimmi skriver:

    Ja vad vore livet utan mat?Fisksoppa ser attans god ut.Har du receptet på den?

  9. gunnhill andersson skriver:

    jag har koll på mycket jag stoppar i mig och passar mej för att äta för mycket kalorier, blev riktigt sugen på din kladdkaka när jag såg den härliga bilden =) vet du möjligtvis hur mycket kalorier det är i kladdkakan? tacksam för svar inom kort, tack på förhand!

Kommentera

