En dikt på italienska…

Jag har nyss skrivit en liten dikt på italienska. Det går väldigt långsamt att formulera ord till meningar på italienska, men det gör ingenting, fa niente. Att föra ett samtal på italienska är än svårare. Tänka och prata samtidigt?

Le parole parlano…

Penso spesso ad Italia
Italia parla ad io
Si ascolto

Penso spesso a tutti
a volte non capisco la vita
ma si amo
come amo italiano
e non capisco le parole

Fa niente
le parole parlano ad io…

Edit: Min snälla italienska fröken har rättat min dikt så att grammatiken blev rätt:-)

Penso spesso all’Italia
L’Italia parla
ed io la ascolto

Penso spesso a  tutto
a volte non capisco la vita
ma la amo
come amo l’italiano

non capisco le parole
fa niente
le parole mi parlano

Ska betyda ungefär detta:

Orden talar…

Jag tänker ofta på Italien
Italien talar till mig
Jag lyssnar på henne

Jag tänker ofta på allt
Ibland förstår jag inte livet
men jag älskar det
som jag älskar italienska
och inte förstår orden

Det gör ingenting
orden talar till mig…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Italien och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En dikt på italienska…

  1. Lindalou skriver:

    Mas bueno mi amiga. (svarar på spanska eftersom italienska inte är min grej) 😉 Men latinska språk är vackra.Ha en fin dagKram

    • Britta skriver:

      Che bene mia amicha (eller nåt sånt). Spåken är ganska lika ändå…Hoppas du också får en fin dag!Kram

  2. yrvaedret skriver:

    Underbart skrivet, så häftigt att du skrivit en dikt på italienska o gjort dig mödan att översätta så vi som inte kan språket förstår.Kramar

    • Britta skriver:

      Jag kanske blir en poetessa:-) Du är en sån go person Yris…hoppas du får en fin dag och håll tummarna att Sverige vinner finalen i hockey idag.Kram!

  3. JennyMP skriver:

    Så vacker dikt! Både i original och på svenska. Italienska är ett vackert språk, jag ryser när jag försöker uttala orden. Det är något speciellt med språket; ljuden, rytmen… Jag vill också lära mig, en dag!

    • Britta skriver:

      Gå en kurs Jenny. det är roligt att lära sig grunderna och förstå lite ord och grammatik. Ja, italienska är ett vackert språk.Kram

  4. Maria de Suède skriver:

    Bella poesia ! Mais je parle français que tu sais bien… Et l’italien… Fint skrivet, jag har skrivit en dikt pà franska pà Parisiska…. Encore… Kram

Kommentera

