Halvsju och Sveriges Magasin…

När jag tänker på min barndom och hur jag var som barn, undrar jag hur mycket som är medfött eller om det bara är miljön man föds i som gör hur människan blir sedan. Jag har alltid haft svårt för smalltalk, de samtal man för för att fylla tystnaden, men i mitt huvud pratar jag hela tiden.

Jag tänker mig en tioåring idag och den tioåring jag var 1971 då programmet ”Halvsju” gjorde entré i det svenska folkhemmet. Jag formligen älskade detta första caféprogram där Lennart Swahn, Gun Hägglund, Lars Widding och Karin Falck turades om att vara programledare. Ett ensamt barn i en by långt ifrån andra barn och aktiviteter, men med många böcker och många tv-program. Sedan kom ”Sveriges Magasin”. ”Kvällsöppet” med Gary Engman, ja, jag gillade allvarliga program, som om allvaret i programmen träffade en välbekant ton inom mig. 

Ett av de första lekprogrammen i tv på 80-talet var ”Oss skojare emellan” som leddes av Ingvar Oldsberg. Vuxna människor fick tävla i att åka i vattenrutchkanor med plastblöjor och hjälm, det första förnedringsprogrammet kanske. Jag har reviderat min åsikt om Oldsberg sedan dess och i ”På spåret” var han väldigt bra. 

Jag tänker på saker och ting som har kvalitet, som betyder något. Ett ord, en tanke, ett tv-program, ett liv, en bok, ett samtal, en sång, ett par skor, en kopp kaffe, en vackert foto. Det måste vara mera än vad de bara är för att ha verklig betydelse. Ögonblicken vi aldrig glömmer, den underbara dagen, någon talade, orden som fastnade. Mervärde. Ett välbekant leende. Jag ser dig och du ser mig och känslan som föds är mera än vad leendet är…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Halvsju och Sveriges Magasin…

  1. Ninapinas skriver:

    Kom du ighåg John Blund när han var på Halvsju?Då satt jag som klistrad.Jag tror vi minns fler ögonblick pga att det inte var samma utbud som det är nu.Nu blir vi överösta av intryck från morgon till kväll, på gott och ont.

    • Britta skriver:

      Det var höjdpunkten i programmet när det var dags för John Blund – med Lennart Swahns röst:-) Ja, vi kanske inte var så bortskämda med utbudet, men det var rätt så bra kvalitet på det som sändes.

  2. Andromeda skriver:

    Det jag minns mest från Halvsju är just John Blund… 🙂 Så himla länge sen det är. Tiden går alldeles för fort…

    • Britta skriver:

      Ändå känns det som igår…:-)Ja, tiden går för fort, men å andra sidan vore det tråkigt om den gick alltför sakta. Ha det så gott!

  3. Anders Westergren skriver:

    Jag måste få komma med en mer… eh, oserös infallsvinkel. Jag var i yngre tonåren när Halv sju gick på tv. Jag såg till att inte missa några avsnitt och det berodde inte på något av de nämnda inslagen utan enbart på att Karin Falck och Gun Hägglund ofta var klädda i korta kjolar och högklackade stövlar.
    Ja,ja. Hormonerna hos en yngre tonårsgrabb kan leda honom in i mycket elände, som ex.vis Halv sju.

Kommentera

