En bortskämd 56-åring…

Jag såg ett program på TV igår: Dox – det goda livet.

”Dansk dokumentär från 2011. Efter ett liv i lyx och överflöd sitter två danska damer handfallna i en liten lägenhet på den portugisiska Rivieran. Mammas pengar är slut. Nu gäller det för den bortskämda dottern att skaffa ett jobb. Men hur ska det gå till vid 56 års ålder, och med ett CV som gapar tomt? En film av Eva Mulvad om att plötsligt tvingas byta livsstil.”

Första gången jag hört någon klaga på att man haft en för bra barndom. Hon kunde inte tackla svårigheterna som kom sedan och allt var mammans fel. Det enda fel den mamman gjort var nog att hon inte puttat ut dottern ur boet för länge sedan. Mamman sa: ”Så här har vi det varje dag”

Stackars mamma.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till En bortskämd 56-åring…

  1. sarahmara skriver:

    Ja, det lät riktigt hemskt….

    Rik hemmafru vore något, men då får jag gifta om mig:P

    kramizar

  2. Tant Otto skriver:

    Jag såg delar av det programmet, och fattade först inte problemet…de hade varit rika och levde på ett stort arv…sen dog pappan och så rasade hela deras tillvaro…kära nån dottern skyllde på föräldrarna att hon inga barn hade och att hon blivit som hon blivit…det var faschunerande att se…trodde först inte mina ögon…
    kram

    • Britta skriver:

      Ja, visst var det konstigt? Dessutom kunde hon fem språk, fast problemet var att hon inte hade någon arbetslivserfarenhet. Man tycker att hon själv skulle vilja ha ett eget boende, jobb osv. Jag tyckte lite synd om mamman…

      Kram!

  3. Andromeda skriver:

    Jag såg inte programmet men jag måste hålla med dig…
    Kram

  4. madonnan skriver:

    Mm, Livet är tufft och det gäller att kunna möta svårigheterna också…

    Kram

  5. Annica skriver:

    Men herreminje, jag som tycker det börjar vara dags för min 20 åring att lämna boet och börja klara sig själv, nog fasen vill man väl göra det, inte leva på sina föräldrar (eller man eller vad det nu kan vara).
    Ha en riktigt bra lördag
    kram på dig

    • Britta skriver:

      Det mest naturliga är ju då barnen längtar efter att flytta hemifrån:-) Skulle vara tufft att ha ett 56-årigt barn boendes under samma tak. Nej, man måste försöka klara sig själv.

      Hoppas du får en bra dag Annica. Kram…

  6. Ewa skriver:

    Herregud !!

    Har inte sett detta har ju inte så många kanaler här heller ,,

    Ja vad säger Man ? =)

    Hoppas du har en fin Helg , Britta ,,, Kraamar i massor

    • Britta skriver:

      Det är bra här! Jag har just gjort deg till Pain Riche och så ska vi grilla lite.

      Ja, det tv-programmet var intressant på sitt sätt, men märkligt att man inte kan bearbeta det förflutna lite mera än så.

      Kram Ewa! Hoppas du också har det bra..

Kommentera

