En ny dag – nya äventyr…

Det är härligt väder idag och gårdagens lite molokna tillstånd gick med ens lite bättre att hantera. Vi gjorde några ärenden. Skulle först hämta mitt förnyade pass på polisstationen, men de hade bara öppet ett par timmar och vi kom aningen för sent. Sedan bar det iväg till en fotoaffär och jag stod utanför i solen under tiden jag väntade på att den andra i familjen skulle bli klar. Inpackning för hår med Svinto-varning, finns det? Ja, det var sånt jag tänkte på när jag stod på Ersboda, intryckt vid en husvägg på en stor asfaltplan. Sommardofterna har kommit och ingenting luktar så gott som en dag i juni. Jag känner mig så otroligt glad och lycklig över att just den är densamma år efter år. Känslan av frihet i sommarens glittriga dagar. Jag tänker att jag har så mycket att vara tacksam för. Människor jag mött som lämnat sitt fingeravtryck inom mig. Tänk att varje människa har ett helt unikt fingeravtryck. Ingen är som jag och ingen är som du. Vi är som solitären bland de andra blommorna…

Jag vill så gärna blomma ut. Bli den där syrenfärgade petunian. Visa människor vem jag är – inuti skalet. Kanske är det därför jag skriver, för att skapa kontakt och bli en blomma i buketten. Att jag kanske inte är så olik, att vi är mer lika än olika och kanske har människor ungefär samma funderingar om livet – men hanterar det olika.

I alla fall åkte vi sedan in till stan och jag köpte en klänning och när jag betalade sa tjejen i kassan: ”Vilken fin klänning du har. Har du köpt den i stan?” Jag hade först tänkt hoppa över disken och ge henne en kram, men vid närmare eftertanke sa jag: ”Tack! Ja, jag har köpt den på HM. Jag ville ha något med färg”. Sedan log vi mot varandra och solen fortsatte att lysa, dagen blev magisk och inte visste hon om att i just det ögonblicket fastnade ännu ett fingeravtryck i mitt hjärta…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En ny dag – nya äventyr…

  1. Andromeda skriver:

    Du låter så underbart positiv i det du skriver :-)Hoppas det goda humöret håller i sig!
    Kram

  2. Tant Otto skriver:

    Åh positiva dagar ska man ta vara på…solen skiner och det är 25 grader varmt första riktiga sommardagen…då är det lätt att vara positiv…likaså om man får en oväntad komplimang som du fick i affären…
    Fram för mer komplimanger…vi borde säga positiva saker oftare till varandra.

    kram

    • Britta skriver:

      Ja, visst är det härligt med sommar. Kliva ut från vinterskalet och leva lite grann. Positiva ord ger så mycket – kanske har de större betydelse än vad man någonsin kan tro.

      Önskar dig en fin fortsättning på helgen.

      Kram!

  3. ninapinas skriver:

    Det tar så lite egentligen att ge en komplimang till någon, men det ger ju såå mkt. Att man inte gör det oftare egentligen? Vad är man rädd för?

    Ha nu en fin helg fina Britta!

  4. Annica skriver:

    Jag blir glad av att läsa det du skriver, det var så positivt och härligt!
    Hoppas ni har ett lika fint väder idag så du kan fortsätta njuta av livet!
    Kram på dig

    • Britta skriver:

      Jag blir glad när jag läser det du skriver:-) Idag är det inte riktigt lika fint väder, det blåser lite och ser faktiskt ut att kunna blir lite regn. Men det är helt ok ändå -lördag, ledig…Hoppas du får en fin dag Annica! Kram

Kommentera

