And nothing but the truth…

Ja, vad är sanning? och kan man lita på vad människor säger. Något som sägs för tio år sedan och var sant då – kan idag vara fel. Jag brukar tänka på det ibland. Inte för att jag är annorlunda i den frågan, för åsikter växlar och man glömmer vad man en gång sagt. Jag kan reflektera över det när någon säger: ”Vi trivs så bra i vår hyreslägenhet. Varför ska man ha hus?” och ett halvår senare har de villa och hyr en trädgårdsarkitekt för att få en stilfull inramning. Men va nu då? Eller när någon säger: ”Jag kommer då aldrig att gifta mig” och sedan kommer bröllopet som ett brev på posten – eller som ett meddelande på Facebook (nu tänker jag inte på någon speciell person över huvud taget, det här är bara fiktiva exempel). Det är som om starka uttalande alltid kommer en tid innan det blir som man säger att man inte vill ha det. ”Vi har levt lyckliga i tjugo år”, varning, skilsmässan är nära. När man sedan ska förklara: ”Ja, helt plötsligt kändes det rätt. Tiden var mogen.” 

Just nu ser jag ett program på TV om bröllop och olika kulturer. På ett ställe kan man få en fru för 24 grisar. Han som intervjuas har ”bara” sju fruar och han förklarar denne låga siffra med att han är fattig. Det är en stam någonstans på jorden.  Vidare till beduiner där män och kvinnor inte äter tillsammans och männen dansar omkring tillsammans i Palestinaschalar. Himalaya i en liten by. Här gifter sig kvinnan med mannen samt alla hans fyra småbröder. Hon är 16. Alla dessa traditioner och olika seder. Alla dessa sanningar. Är den bara subjektiv? Gäller den bara just nu? Finns det bäst-före-datum på sånt man säger? Men, du sa ju? Ja, men det var ju då. Nu är allt annorlunda. Kanske gäller det att gå igenom sagda sanningar mera regelbundet, utvärdera och se om de fortfarande håller än idag…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till And nothing but the truth…

  1. Andromeda skriver:

    När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på en före detta svägerska till mig. Mindre än ett år innan hon lämnade sin man förkunnade hon att hon hade världens bästa make och ALDRIG skulle kunna tänka sig någon annan. Så var det med den saken…
    Kram

  2. Annica skriver:

    Vet precis vad du menar men det kanske är som du och Andromeda säger att man försöker övertyga sig själv också….jag är nog lite expert på det där, jag försökte låtsas som allt med min ex sambo var sååå bra och att det var såå bra att bo i hus…..tills jag bara inte kunde låtsas längre och nu trivs underbart bra i lägenhet och verkligen menar det men för det ska man aldrig säga aldrig, rätt vad det är bor jag i hus igen haha!
    Att aldrig säga aldrig har nog blivit mitt ledord!
    Hoppas ni har ett lika fint väder i Umeå som vi har här.
    Kram på dig

    • Britta skriver:

      Idag har vi kanonväder! Sol och mätaren visare ca 26 grader. Nu är bikinin på och jag ska äntligen få lite solbränna. Hoppas du också får en jättefin dag.

      Och apropå hus, lägenhet eller vad den nu än är – så är man ju aldrig sämre än att man kan ändra sig:-) Kram

Kommentera

